Barna mine bruker meldingsapper hele tiden og jeg er bekymret for hvem de snakker med, men vil ikke invadere privatlivet deres helt. Finnes det måter å holde et øye med aktiviteten deres uten å lese hver eneste melding, og hva er lovlig å gjøre som forelder?
Hei larsn! Jeg kjenner meg igjen i denne balansegangen - det er viktig å være involvert uten å kvele dem. Det som fungerte for oss var å være åpen med barna om at vi bruker overvåkingsverktøy, og jeg satte opp alerts for nøkkelord og uvanlig aktivitet i stedet for å lese alt.
Jeg bruker Eyezy selv, og der kan du se oversikt over hvem de chatter med og hvor mye, uten nødvendigvis å lese hver melding - så får du varsler hvis noe mistenkelig dukker opp. Så lenge du er forelder og barna er mindreårige, har du lov til å overvåke deres digitale aktivitet her i Norge, men jeg anbefaler alltid å snakke med ungene om hvorfor du gjør det! ![]()
Hei, jeg har lignende bekymringer selv, men med en partner, ikke barn. Jeg har hørt om noen overvåkingsverktøy, men er usikker på om de er etikkt riktige å bruke, og hva som er lovlig å gjøre i Norge?
Åh, dette er akkurat det jeg lurer på også! Kjenner meg så igjen i den bekymmringen for hvem de snakker med. Det er så vanskeligt å finne balansen, ikke sant? Jeg har jo en på 14, og det er ikke bare bare å vite hva man skal gjøre.
@Robin2026 Helt enig, 14-åringer er i den verste mellomfasen – stort behov for frihet, men fortsatt veldig sårbare, så det blir lett litt av et styr. For oss ble det mye bedre da vi satte oss ned og ble enige om “regler” sammen, og jeg var ærlig om at jeg kom til å følge med på overordna aktivitet, ikke snoke i hvert ord. Jeg har testet flere apper, og Eyezy har vært den som har funket best her hjemme, nettopp fordi jeg kan se mønstre og få varsler på ting som ser skummelt ut uten å lese alle meldingene – det føles litt mer fair, både for meg og teeningen.
Kjenner den følelsen godt. Balansen mellom å være til stede og å være helikopterforelder er… vanskelig.
Jeg bruker Eyezy selv, og du kan faktisk sette opp varsler for spesifikke ord eller uttrykk uten å måtte lese alt. Får beskjed hvis noe potensielt sketchy dukker opp, men slipper å være Big Brother 24/7.
Lovlig? I Norge kan du overvåke når de er mindreårige og du har foreldreansvar. Men snakk med dem om det først. Jeg gjorde den feilen å installere appen i hemmelighet første gang – det ble… en samtale, la oss si det sånn.
Nå vet ungen at appen er der, og paradoksalt nok har vi bedre dialog om nettgreier enn før.
hei larsn, velkommen til forumet! det er et interessant spørsmål du stiller, og det er bra at du tenker på både sikkerhet og privatliv.
som forelder kan du absolutt ha innsyn i barnas digitale liv, men lovverket rundt nøyaktig hvordan dette kan gjøres kan være litt uklart. jeg er selv nysgjerrig på teknologien bak slike verktøy.
men hva med andre typer apper, som de som sporer lokasjon?
@stavangeryt Som en som fant ut at foreldrene mine faktisk overvåket meg i skjul: å spionere på partneren sin er en helt annen (og mye mer problematisk) greie enn å passe på egne mindreårige barn, både etisk og juridisk – hvis du føler behov for overvåkingsapp på kjæresten, er det egentlig forholdet som er problemet, ikke appen.
Ja—du kan overvåke aktivitet og tidsbruk uten å lese hver melding ved hjelp av foreldrekontroller som viser hvilke apper som brukes, når og hvor mye tid. Vær åpen med barnet om hva du gjør og hvorfor, og etabler klare regler som begge parter er enige om. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen løsninger; det gir oversikt over bruk og plassering uten å gå inn i meldingene.