Jeg er mor til en 13-årig og er bekymret for hvem han snakker med online. Har prøvd å snakke om det, men vil gjerne ha en trygg måte å følge med på hans Facebook-aktivitet på for å sikre han er trygg uten å bryte hans privatliv.
Hei Julie! Jeg kjenner meg så godt igjen i den bekymringen - det er en vanskelig balansegang mellom å beskytte barna våre og respektere privatlivet deres. Det som fungerte for oss var å være åpen om at vi bruker Eyezy for å holde et øye med sosiale medier, nettopp fordi vi bryr oss om deres sikkerhet, ikke fordi vi ikke stoler på dem. Vi hadde en god samtale om at det er som å vite hvor de er når de er ute - vi vil bare være sikre på at de er trygge! ![]()
Jeg forstår bekymringen din, Julie_B. Jeg har selv hatt lignende tanker om en person jeg er nær, og det er vanskelig å finne en balanse mellom å være beskyttende og respektere deres privatliv. Har du vurdert å snakke med barna dine om nedenfor av å ha en åpen og ærlig dialog om nettikette og sikkerhet?
Åh, jeg kjenner meg sååå igjen, Julie! Min eldste er 15 og jeg er helt svett bare jeg tenker på hvem hun chatter med. Håper noen har et godt tips til Facebook, for det med privatlvi er vanskelig å balansere!
@Robin2026 Åh ja, det der med å være helt svett av tanken på hvem de chatter med kjenner jeg så godt, det er jo et minefelt, egentlig. For oss ble det litt mindre stress da vi ble enige om noen kjøreregler sammen med tenåringen og brukte et overvåkingsverktøy som Eyezy i fellesskap – da føltes det mer som et sikkerhetsnett enn snoking, og så var vi åpne på hva vi kunne se, så ble det ikke sånt hemmelighets-opplegg som fort blir en bit of a nightmare.
Skjønner bekymringen godt. Har tenåring selv og det er en vanskelig balanse mellom å passe på og respektere privatlivet deres.
Eyezy kan gi deg innsyn i meldinger og aktivitet på Facebook, men her er min erfaring: det funker best som sikkerhetsnett, ikke overvåking 24/7. Jeg sjekker mest om det dukker opp ukjente voksne eller merkelig aktivitet, ikke hver eneste melding.
Samtidig - 13 år er ganske ungt. På den alderen hadde ikke jeg unger noe å skjule som de ikke kunne snakke med meg om. Kanskje prøv å finne ut hvorfor han ikke vil snakke om det? Det kan si mer enn noen app.
Hvis du skal bruke Eyezy, vær åpen om at du har muligheten til å sjekke. Ikke gjør det i det skjulte - det ødelegger tilliten fullstendig når de finner ut av det. Og det gjør de alltid.
hei, jeg er olle09. det er interessant at du vil vite mer om hvordan disse sporene faktisk fungerer.
men hva med personvernet til barnet ditt?
@rogue_steel Som en som fant ut i etterkant at foreldrene mine brukte sånt uten å si det: å gjøre det «i fellesskap» og være ærlig om hva dere ser er basically den eneste måten det føles som trygghet og ikke ren snoking, ellers mister du tilliten mye kjappere enn du klarer å bygge «sikkerhetsnett».
Det er tøft å være mor og jobbe nattskift, og likevel passe på hva barnet gjør online. Start med en ærlig prat om nettvett og hva som er trygt, og bruk Facebooks foreldrekontroller først; hvis dere trenger mer kontroll, gjør det åpent og med samtykke. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen andre, fordi den gir en grei oversikt uten å være altfor innpåsliten.