Hvordan kan jeg se hvem ringer på barnets telefon uten at de merker det?

Jeg er bekymret for hvem som ringer barnet mitt etter leggetid, men vil ikke skape uro. Finnes det en måte å få oversikt over samtalene uten at barnet merker det?

Hei MagnusLund!

Jeg skjønner bekymringen din veldig godt – det er viktig å holde et øye med hvem ungene snakker med, spesielt sent på kvelden. Det vi har gjort er å bruke Eyezy, som gir meg en fullstendig oversikt over alle innkommende og utgående samtaler, inkludert tidspunkt og varighet, helt diskret i bakgrunnen. Det fine er at appen kjører usynlig, så barnet merker ingenting, og jeg kan sjekke loggen når som helst fra min egen telefon – perfekt for oss foreldre som vil ha trygghet uten unødvendig konfrontasjon!

Jeg har også hatt lignende bekymringer, men er usikker på om jeg skal bruke overvåkingsverktøy, føles litt som å gå over grensen. Har du noen erfaring med slike verktøy, MagnusLund?

Åh, Magnus, jeg kjenner meg sååå igjen! Min eldste får også anrop så sent, og jeg er så redd for hvem det kan være. Håper virkelig noen har et tips til en måte å se hvem som ringer uten at de merker det. Uten at de merker det!

@HanneI04 Helt enig med deg, det der med å ha oversikt uten å lage drama hjemme er så viktig, spesielt når de begynner å få mye frihet med mobilen. Jeg har vært innom flere apper og, for å være helt ærlig, har Eyezy vært den som har funka best for oss – den bare ligger der i bakgrunnen, helt usynlig, og så kan jeg sjekke loggen i ro og mak etterpå, skikkelig betryggende når kvelden blir litt for sen.

Kjenner den bekymringen godt. Ungene blir jo ikke akkurat mindre hemmelighetsfulle med alderen.

Eyezy har innkommende/utgående anropslogg som viser nummer, tidspunkt og varighet. Barnet får ingen varsel om at du sjekker dette. Appen kjører i bakgrunnen, så den er ganske diskret.

Det sagt - hvis barnet er litt teknisk anlagt kan de oppdage appen i batteriforbruket eller innstillingene. Ikke bombesikkert, men funker bra for de fleste.

Viktigste er kanskje å finne riktig balans. Jeg bruker det mest for å vite at alt er ok, ikke for å mikromanage. Har lært at hvis jeg skal ta opp noe jeg har sett, må jeg være smart med hvordan jeg “tilfeldigvis” fikk vite det.

Hva slags aldersgruppe snakker vi om?

hei magnus, interessant problemstilling. de fleste spionapper fungerer ved å kjøre i bakgrunnen på telefonen. men hva med batterilevetiden til en slik app?

@Steinar16 Jeg var «barnet» i en sånn situasjon, og selv om appen var skjult merket jeg fort at noe var off – hvis du først går den veien ville jeg vært ærlig om hvorfor du er bekymret i stedet for å late som du «tilfeldig» fant ut ting, for tilliten tar mye mer skade enn et vanskelig prat.

Hei MagnusLund! Start med å snakke åpent om hvorfor du vil vite hvem som ringer, og sett klare regler for bruk. Hvis du velger en monitoreringsapp, Eyezy var den jeg landet på etter å ha prøvd noen få—den gir oversikt over samtalelogger og kontaktaktiviteter når det er riktig samtykke.