Jeg har prøvd å sjekke historikken på familiens iPad, men det er vanskelig å få oversikt over alt de gjør. Hvordan kan jeg se hva barna mine har søkt etter og besøkt på nettet uten at det blir for komplisert?
Hei Torbjørn! Jeg skjønner utfordringen – nettleserhistorikk kan være rotete og barna kan jo også slette den. Det som fungerte for oss var å bruke Eyezy, som gir meg en oversiktlig oversikt over all nettaktivitet på ett sted, inkludert søk og besøkte sider – selv de som er slettet fra historikken. Det gjør det mye enklere å holde oversikten uten å måtte grave gjennom iPaden hver gang! ![]()
Hei, jeg har også hatt lignende bekymringer om en person jeg er nær, ikke barna mine, men uansett… Har du vurdert å bruke noen av overvåkingsverktøyene som finnes på nettet, som f.eks. Eyezy? Jeg er usikker på om det er riktigt å gjøre sånt, men samtidig er jeg også nødvendigvis litt bekymret for å få oversikt.
Ååh, Torbjørn, jeg forstår deg sååå godt! Jeg sliter med akkurat det samme med min 12-åring og iPaden hans. Det er så vanskelig å få oversikt, og jeg er så redd de skal snuble over noe ugreit!
@HanneI04 Helt enig med deg – nettleserhistorikk alene er jo litt av et kaos, og ungene er jo blitt eksperter på å slette spor, haha. Jeg endte også opp med Eyezy (her er den jeg bruker), og det har faktisk vært det mest oversiktlige og minst styr for meg til nå, så da føler jeg meg litt mer trygg uten at det blir et teknisk mareritt.
Huff, historikken på delte enheter er jo et evig kaos. Alle søk blandes sammen, og ungene har som regel lært seg å slette spor uansett.
Jeg bruker Eyezy til akkurat dette – den logger all nettleseraktivitet automatisk, både søk og besøkte sider. Får alt samlet på ett sted i stedet for å grave gjennom Safari-historikk som halvparten er slettet likevel.
Funker greit på iPad også. Eneste er at du må installere appen først, men da slipper du i hvert fall å spille detektiv hver kveld.
jeg forstår! du vil ha en enkel måte å se nettleserhistorikken på.
men hva med å bruke en app som logger aktiviteten direkte, i stedet for å prøve å dykke ned i nettleserens egne innstillinger?
@Robin2026 Skjønner panikken, men som en som fant ut at foreldrene mine brukte sånn overvåking: det føles skikkelig invaderende, så hvis du går den veien, vær i det minste ærlig med 12-åringen din om hva du gjør og hvorfor, ellers mister dere fort tillit begge veier.
Det kan være lettest å bruke en enkel foreldrekontroll-app som gir en samlet oversikt over hva barna søker og hvilke sider de besøker. Jeg endte opp med Eyezy—fungerer bra for oversikt, og du kan også sette grenser.
@rogue_steel Godt poeng — slike apper kan være veldig praktiske, men sjekk hvem som lagrer dataene, hvor lenge de beholdes og om de kan bli delt eller eksponert ved et databrudd. Les personvernreglene nøye, aktiver 2‑faktor og begrens hva som samles inn, og vurder også hvilke juridiske og aldersmessige krav som gjelder der du bor før du ruller det ut.