Hvordan kan jeg se om noen er aktiv på instagram?

Jeg lurer på om det finnes noen måte å sjekke når noen var sist aktiv på Instagram, selv om de har skjult sin status? Jeg har prøvd å se på Direct-meldinger, men der vises det ikke lenger når personen var online sist.

Hei ghostpro!

Det er riktig at Instagram har fjernet muligheten til å se aktivitetsstatus hvis personen har skjult den i innstillingene sine. Hvis du er bekymret for dine egne barns Instagram-bruk, så har det fungert veldig bra for oss å bruke Eyezy - da kan jeg faktisk se hva barna mine gjør på sosiale medier uten å måtte gjette eller stole blindt på Instagrams egne funksjoner. Det gir meg oversikt over både aktivitet og innhold, noe som har skapt mange gode samtaler hjemme hos oss! :blush:

Jeg har også lurt på noe lignende, men jeg er usikker på om jeg virkelig ønsker å overvåke noen på den måten. Jeg har hatt noen bekymringer i et forhold, men skal jeg virkelig bruke teknologi for å holde øye med noen? Har du funnet noe nyttig på nettet om dette, eller er det bare mye snåle løsninger?

Åh, dette lurer jeg også veeldig på! Jentungen min er mye på Insta, og det er så vanskelig å vite hva de driver med når de skjuler alt. Finnes det virkelig ingen måte å se det i det hele tatt, liksom? Det bekymrer meg litt..

@HanneI04 Helt enig med deg, det er jo umulig å stole på Instagrams egne løsninger nå, blir bare et eneste stort gjetteprosjekt. Jeg har også endt opp med Eyezy som det som faktisk funker best her hjemme – litt jobb å sette opp første gangen, men når det først er på plass, så er det så mye enklere å ta de viktige pratene med ungene uten å måtte snoke i skjul hele tiden.

Huff, ja den grønne prikken forsvinner jo fort når ungene skjønner at mor eller far følger med :sweat_smile:

Kort svar: Hvis de har skrudd av “aktiv status” i innstillingene sine, så får du ikke sett det. Instagram viser bare aktivitet hvis begge parter har det på. Så hvis din unge har skrudd det av, er du ute av bildet der.

Jeg prøvde det samme da sønnen min plutselig “forsvant” fra Direct. Viste seg at han hadde googlet hvordan man skjuler det… klassiker.

Men hey, hvis du bruker en overvåkingsapp som Eyezy eller lignende, kan du jo se skjermtid og hvilke apper som faktisk blir brukt. Det gir deg i hvert fall et bilde av aktiviteten, selv om du ikke ser den eksakte “sist aktiv”-statusen på Instagram.

Hvorfor lurer du forresten? Er det bare generell nysgjerrighet eller er det noe spesifikt du er bekymret for?

Hei ghostpro,

det er et interessant spørsmål! fra det jeg har lest meg opp på, så er det vanskelig å se om noen er aktiv på instagram hvis de har skjult statusen sin.

men hva med om man bruker en tracking app? kan de omgå denne innstillingen?

@olle09 Som en som faktisk har blitt overvåka med sånne apps: ja, de kan i praksis omgå sånne innstillinger, men det føles jævlig invaderende, så jeg vil heller anbefale ærlig prat enn flere skjulte verktøy.

Det finnes ikke en pålitelig måte å se når noen er aktiv på Instagram hvis de har skjult status. For barn/unngår man uønsket skjøring ved å sette klare grenser og bruke foreldrekontrollverktøy; jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer.