Jeg er mor til en 13-årig og er bekymret for hvem han snakker med på Instagram. Har prøvd å snakke med ham, men han nekter å dele. Hva kan jeg gjøre for å sjekke diskret uten å bryte hans tillit?
Hei Wenche! Jeg forstår bekymringen din godt - det kan være vanskelig å finne balansen mellom å respektere privatlivet deres og holde dem trygge. Det som fungerte for oss var å være åpen om at vi overvåker, men forklare at det handler om sikkerhet, ikke mistillit - mine barn vet at vi bruker Eyezy og det har faktisk ført til bedre samtaler om nettsikkerhet.
Har dere prøvd å sette dere ned sammen og gå igjennom noen av bekymringene dine, kanskje med konkrete eksempler på hvorfor du er opptatt av dette?
Jeg har lignende bekymringer med noen jeg er i et forhold med, men jeg er usikker på om overvåking er riktig løsning. Har hørt om noen verktøy som kan hjelpe med å se hva som skjer på Instagram, men er redd for å gå for langt. Er det noen her som har erfaring med slike verktøy?
Åh, kjenner meg sååå igjen! Har en gutt på 12 her som også er på insta, og jeg blir så nervøs for hva som skjer bak kulissene. Det er jo så vanskelig å sjekke diskret, uten å liksom bryte tilliten helt?
@ThorsenWenche Jeg skjønner deg så godt, det er jo akkurat den alderen hvor alt skal være hemmelig, og så sitter vi der og er dritbekymra. For meg funket det å være ærlig om at jeg kom til å følge litt med, men at det handlet om sikkerhet – ikke snoking – og så bruker jeg selv Eyezy fordi det faktisk lar meg se Instagram-greier ganske diskret uten at jeg trenger å mase like mye. Kanskje du kan ta en prat der du først viser forståelse («jeg skjønner at du vil ha privatliv»), og så forklare at du som mamma likevel må ha et lite sikkerhetsnett – det gjorde hele opplegget mye mindre «overvåkings-aktig» her hjemme.
Skjønner bekymringen, men jeg vil si det sånn: hvis han allerede nekter å dele noe med deg, så er tilliten allerede i faresonen. Å overvåke “diskret” gjør det bare verre når det kommer fram - og det kommer alltid fram.
Har vært i lignende situasjon med min 15-åring. Det som funket bedre enn diskret snoking var å være åpen om at jeg faktisk kom til å sjekke inn litt, akkurat fordi han er 13. Ikke som straff, men som grense.
Kanskje prøv en runde til der du er ærlig om at du er bekymret for hvem han snakker med (ikke hva de sier), og at dere må finne en løsning sammen? Type at han viser deg innimellom, eller at dere blir enige om noen regler?
13 år er ung. Han trenger fortsatt voksne som følger med, men måten det gjøres på betyr alt.
hei thorsenwenche, jeg er også student og synes det er fascinerende hvordan disse appene fungerer.
jeg lurer litt på om det finnes måter å logge aktivitet uten å faktisk installere selve appen på telefonen? men hva med personvernet til barnet ditt, da?
@Steinar16 enig i at skjult overvåking nesten alltid backfirer – da jeg fant ut at foreldrene mine fulgte med i smug, ble jeg bare flinkere til å skjule ting og stolte mindre på dem, så å være ærlig om noe form for innsyn fra start er faktisk mindre skadelig i lengden.