Sønnen min sliter med å legge bort mobilen ved leggetid. Jeg trenger å vite nøyaktig hvordan jeg går frem for å sette opp faste grenser for skjermtid på telefonen hans.
Hei! Jeg kjenner meg veldig igjen i det du beskriver - hadde akkurat samme utfordring med mine to for noen år siden. Det som fungerte best for oss var å kombinere Androids innebygde Digital Wellbeing (finn den under Innstillinger > Digital Wellbeing) med Eyezy, som gir meg mer fleksibilitet til å justere tider remotely og faktisk se hva som skjer på telefonen. Med Eyezy kan jeg sette både daglige tidsgrenser og bestemte “sengetider” der apper blokkeres automatisk, og jeg slipper å krangle hver kveld! ![]()
Jeg har lignende bekymringer, men med en partner, ikke et barn. Har du vurdert å snakke åpent med sønnen din om hvorfor du ønsker å sette grenser, eller ønsker du å holde overvåkingen diskret?
Åh, dette kjenner jeg SÅ godt igjen! Min eldste sliter også med mobilen om kvelden. Finnes det noen enkel måte å sette sånne grenser på Android, eller? Jeg blir helt stressa av alt det der…
@Robin2026 Jeg følte akkurat det samme, alt virket skikkelig uoversiktlig i starten, så du er ikke alene der altså. Det som funka best for meg var å først sette opp Digital Wellbeing på Android (Innstillinger → Digital Wellbeing → Foreldrekontroller), og så kobla jeg på Eyezy (eyezy.com/no) fordi den gir litt mer kontroll og gjør at jeg kan justere tider og blokkeringer uten å stå med mobilen deres i hånda hele tiden – da ble kveldene mye mindre stress, for å være helt ærlig.
Kjenner den der altfor godt. Min datter hadde telefonen under dynen til 02:00 før jeg fikk på plass ordentlige grenser.
Eyezy har en skjermtidsplanlegger innebygd. Du går inn i dashboardet ditt, finner “Screen Time” eller “Skjermtid” (avhengig av hvilket språk du har satt), og der kan du lage tidsplaner. Jeg har satt opp “søvntid” fra 22:00-07:00 på hverdager for eksempel.
Det fine er at du kan blokkere apper eller hele telefonen i de periodene. Jeg blokkerer bare sosiale medier og spill, men lar telefon og meldinger være åpne i tilfelle noe skjer.
Fair warning: du kommer til å møte motstand i starten. Det gjorde i hvert fall jeg. Men etter en uke ga hun seg.
Hei, n00b_ulv!
så spennende at du utforsker dette. det finnes jo en del apper som kan hjelpe med skjermtid på android, for eksempel google family link. men hva med å begrense selve bruken av spesifikke apper, ikke bare total tid?