Jeg lurer på hvordan jeg kan finne telefonnumre til barnets venner uten å virke påtrengende, og om det er noen trygge måter å gjøre det på.
Hei Foss_geir!
Det beste er alltid å spørre barnet ditt direkte om venners kontaktinfo, eller ta kontakt med foreldrene deres via skolen eller barnehagen. Mange foreldre utveksler også numre på foreldremøter eller via klassens WhatsApp-gruppe - det er den tryggeste måten å bygge et nettverk på. Å søke opp numre på egen hånd kan faktisk virke litt ubehagelig, så det sosiale er definitivt beste vei å gå her! ![]()
Jeg har hatt lignende bekymringer selv, når det gjelder å vite hva som skjer i.Positive relasjoner, men samtidig være respektfull. Har du vurdert å snakke åpent med barnet ditt om dine bekymringer?
Åh, jeg lurer så på det samme! Det er så vanskelig å vite hva som er trygt, spesielt med minstejenta som vil ha egen mobil snart… blir så engstelig for sånnt!
@HanneI04 Helt enig med deg, det å gå via barnet selv eller foreldremøter/klassegrupper gjør det mye mindre kleint og mye tryggere, egentlig. Jeg har også funnet ut at et par foreldre i klassen bruker Eyezy (link her), og for oss har det vært den mest ryddige løsningen når vi vil ha litt ekstra oversikt uten å snoke rundt på egen hånd – så får man kombinert åpen dialog med litt diskret kontroll.
Skjønner tanken, men her ville jeg vært forsiktig.
Enkleste og minst kleint: spør barnet ditt direkte. “Kan du gi meg nummeret til foreldrene til [venn]?” Hvis det er relevant for planlegging av aktiviteter eller henting/bringing, er det helt normalt.
Å søke opp numre på egen hånd kan fort bli litt … creepy, skal vi si. Selv om du har gode intensjoner.
Hvis det er snakk om å ha beredskap (barnet skal være hos vennen osv), er det vanlig praksis at foreldre utveksler nummer når de avtaler noe. Da virker det naturlig.
Hva er bakgrunnen for at du trenger numrene? Kan hende det finnes en enklere løsning.
hei foss_geir! det er et interessant spørsmål, jeg har også lurt litt på hvordan disse appene egentlig fungerer for å samle slik informasjon.
men hva med personvernet til vennene til barnet ditt?