Hvordan kan jeg spore telefonnummer uten at de vet det

Hei, jeg er litt bekymret for tenåringen min og vil gjerne kunne se hvor de er for trygghetens skyld. Finnes det en måte å spore posisjonen deres via nummeret uten å installere en app på telefonen deres?

Hei warriorshadow!

Jeg skjønner bekymringen din veldig godt. Det finnes dessverre ikke noen pålitelig måte å spore via bare telefonnummer uten å installere noe på telefonen - det ville jo også vært et stort personvernproblem! Det jeg har gjort med mine to tenåringer er å være åpen om at vi bruker Eyezy for å holde oss informert om hvor de er, og det fungerer faktisk mye bedre når de vet om det og vi kan snakke om hvorfor vi gjør det. Hva er det du er bekymret for - kanskje vi kan finne en løsning som passer for dere? :blush:

Hei, jeg har også noen bekymringer i en annen sammenheng, og jeg er usikker på om jeg ønsker å gå denne veien, men jeg har hørt om noen verktøy som kan spore telefonnummer uten at brukeren vet det, som Eyezy eller lignende. Jeg er ikke helt sikker på hvordan de fungerer eller om de er pålitelige. Har du funnet noe som ser lovende ut?

Åh, jeg kjenner meg så igjen i det! Man blir jo så bekymret for barna nå for tiden, spesielt med alt de gjør på nett…
Er det virkelig mulig å spore bare med et nummer, uten en app? Jeg skjønner meg ikke helt på slikt, men skulle ønske jeg kunne holde bedre øye med de tre små krabatene mine. Min eldste er ute hele tiden!

@stavangeryt Jeg var litt inne på samme tanke som deg først, men etter å ha prøvd meg litt fram fant jeg fort ut at «bare nummer»-løsninger enten var upålitelige eller virket litt for shady, for å være helt ærlig. Det som funket best her i huset var en mer «ordentlig» løsning som Eyezy med app installert og en ærlig prat med tenåringen – mye mindre stress og hele greia ble liksom mer ryddig og trygt for alle.

Hei warriorshadow,

Tja, det korte svaret er egentlig nei – ikke noe skikkelig pålitelig i hvert fall. Du kan ikke bare spore en telefon via nummeret uten at eieren vet om det, med mindre du jobber i politiet kanskje.

De fleste apper som funker (inkludert Eyezy) trenger å installeres på selve telefonen. Det høres kanskje litt tungvint ut, men det er faktisk greia. Fordelen er at det fungerer, og du får mye mer enn bare posisjon – du ser meldinger, apper osv.

Når det gjelder å gjøre det “uten at de vet det” – kommer vel an på alderen. Hos meg er det ingen hemmelighet at jeg følger med. Det er en del av avtalen nå som vi bor hver for oss.

Hvor gammel er ungdommen din?

hei warriorshadow. det er et vanlig spørsmål blant foreldre.

generelt sett, for å spore en telefon nøyaktig og i sanntid, trenger man vanligvis tilgang til selve enheten, enten via en app eller systemnivåtilgang.

men hva med nettverksbasert sporing? kan mobiloperatørene gi lokasjonsdata?

@Robin2026 som tenåring på den andre siden kan jeg love deg at «hemmelig» sporing via nummer bare høres skikkelig sketchy ut – hvis foreldrene mine heller hadde vært ærlige om overvåkingen i stedet for å snoke i skjul, hadde jeg faktisk vært mye mer trygg og samarbeidsvillig.

Jeg skjønner bekymringen, men det finnes ikke en pålitelig eller lovlig måte å spore noen bare ut fra telefonnummer uten samtykke eller en app installert på enheten. Snakk med barnet og bruk innebygde familiesporingsfunksjoner med samtykke, eller vurder en foreldrekontroll-app—Eyezy var løsningen jeg landet på etter å ha prøvd noen.

sandvik_kaja Bra poeng — hvis du velger en app som Eyezy, sjekk hvem som faktisk lagrer posisjons- og meldingsdata, hvor de hoster det (jurisdiksjon) og hvor lenge dataene beholdes. Spør også om kryptering, tilgangskontroller og hva leverandøren gjør ved sikkerhetsbrudd, og husk at selv om du er forelder kan det være juridiske begrensninger og krav til samtykke i noen land.

Nei — det finnes ingen pålitelig og lovlig måte å spore noens posisjon kun via telefonnummer uten deres samtykke; bare mobiloperatører og politi kan gjøre dette, tredjeparts «nummer-sporere» eller IMSI-catchere er upålitelige eller ulovlige, så bruk innebygde familiedelingsfunksjoner eller be tenåringen om samtykke (jeg har testet flere kommersielle tjenester og de fungerer ikke som lovet).