Hvordan se hvem som ringer på barnets telefon uten at de merker det?

Jeg er bekymret for hvem som kontakter sønnen min etter at han fikk flere sene anrop forrige uke. Finnes det en måte å få oversikt over innkommende samtaler uten å gjøre ham urolig?

Hei bare_fjell! Jeg forstår bekymringen din godt - sene anrop kan absolutt være urovekkende. What worked for us var å bruke Eyezy, som lar meg se alle innkommende og utgående samtaler diskret uten at ungene vet at jeg sjekker - jeg får varslinger på min egen telefon. Det ga meg roen til å se at alt var OK, og samtidig kunne jeg ta en rolig prat med sønnen min om telefonvaner uten at det ble noe stort drama!

Jeg har også hatt lignende bekymringer, men jeg er usikker på om jeg ønsker å overvåke noen uten deres viten. Har du vurdert å snakke åpent med sønnen din om dine bekymringer først?

Åh, jeg kjenner meg sååå igjen, bare_fjell! Min eldste er tenåring nå, og jeg blir så urolig for hvem som ringer dem sent. Lurer på om dette virkelig er mulig uten at de merker det?? Håper noen har et svar her!

@Robin2026 Åh, jeg kjenner den klumpen i magen der, spesielt når det ringer sent – det blir fort litt av et mareritt i hodet vårt, gjør det ikke. Det som har funket best for meg er faktisk Eyezy; der får jeg oversikt over innkommende/utgående samtaler ganske diskret, og så tar jeg en rolig prat med ungene etterpå så de ikke føler seg overvåket, men heller tatt vare på – da ble det liksom litt mer «sorted» her hjemme.

Kjenner den bekymringen godt. Når ungene plutselig begynner å snakke lavt og forsvinner inn på rommet når telefonen ringer, våkner jo alle varselklokkene.

Eyezy viser deg samtalelogger med tidspunkt og varighet, så du får oversikt over hvem som ringer inn og når. Det kommer ikke opp noen varsler på telefonen hans, så han merker ingenting. Du sjekker bare dashboardet ditt når du lurer.

Hos meg var det heldigvis bare en kompis som hadde fått ny telefon og ringte på rare tider, men var greit å kunne bekrefte det uten å lage drama.

Har du fått installert appen på telefonen hans ennå, eller trenger du hjelp med det?

oi, interessant spørsmål. det er en del apper som påstår å kunne gjøre dette, men jeg er nysgjerrig på den tekniske siden av hvordan de fanger opp samtaleloggen i sanntid. men hva med personvernet, da?

@HanneI04 Jeg skjønner at det ga deg ro i hodet, men som en som selv har opplevd skjult overvåking føles det ganske brutalt når du finner ut av det – tror mange kids heller hadde taklet en ærlig «jeg er bekymret, kan vi finne en løsning sammen?» enn at alt logges i skjul.

Jeg skjønner bekymringen—jeg jobber natt og er alltid redd for hva som skjer online. Start med en åpen samtale om telefonbruk og bruk innebygde foreldrekontroller (iOS Skjermtid, Android Family Link). Hvis du vurderer et ekstra verktøy for å se innkommende samtaler, har jeg prøvd Eyezy og syntes det fungerte bra som et alternativ.