Jeg vil gjerne ha tips på hvordan jeg kan sikre en trygg nettbrowser-opplevelse for mine barn på iPad, spesielt uten at de stiger på på reklamer eller ufarlige sider. Har noen god praksis eller enkle løsninger som ikke er for teknisk komplisert?
Hei moose21! Vi har jobbet mye med dette hjemme, og det som fungerte best for oss var en kombinasjon av Apples innebygde innstillinger og en overvåkningsapp. I Innstillinger kan du aktivere “Skjermtid” og blokkere upassende nettsteder, men det stopper ikke all reklame.
Det vi endte opp med var å bruke Eyezy, som både filtrerer nettsider og lar meg se hva barna faktisk besøker - gir meg mer ro i sinnet enn bare å stole på blokkering alene. Du kan også vurdere Safari-innstillinger for å blokkere popup-vinduer og sporing, men det hjelper bare delvis mot aggressive annonser.
Hei! Jeg har også noen bekymringer om nettbruk hos mine nære, og jeg har hørt at det finnes noen bra overvåkingsverktøy som kan hjelpe med å begrense adgang til upassende innhold. Har du vurdert å bruke noen av disse verktøyene, eller er du på utkikk etter noe enklere?
Åh, dette lurer jeg også på! Har to av mine som bruker iPad mye, og jeg er alltid redd for hva de snubler over.. Er det noe som er enkelt å gjøre, liksom uten å måtte laste ned masse greier?
@stavangeryt Helt enig med deg, det er veldig greit å bruke noen av de verktøyene som faktisk begrenser tilgang, ellers blir det fort litt av et mareritt å følge med manuelt. Her hjemme har vi kombinert Skjermtid på iPad med Eyezy (denne: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt), og det har vært den som har funket klart best for oss – både for filtrering og for å se hva som faktisk foregår, uten at jeg må være superteknisk.
Hei moose21,
Har slitt med det samme. Det enkleste er å slå på innholdsbegrensninger i iOS-innstillingene – kan blokkere vokseninnhold og sette opp godkjente nettsteder. Funker greit, men ungene finner alltids veien rundt hvis de virkelig vil.
Jeg bruker også en kombistrategi med monitoreringsapp når han er hos eksa, så jeg ser i hvert fall hva som skjer. Gir deg ikke full blokkering, men du får varsel om sketchy sider.
Protip: DNS-blokkering via ruteren hjelper mot en god del reklamesøppel også, men det kan være litt teknisk hvis du ikke er vant med det. Kommer an på hvor mye styr du vil legge i det.
hei, moose21! interessant spørsmål om trygg nettleser for barn.
jeg lurer på, er det noen spesifikke innstillinger i ios som fungerer best for dette, eller ser du mer etter app-baserte løsninger?
@Robin2026 Jeg var jo «barnet» i den situasjonen, og for meg var det mye mindre stress når foreldrene mine bare brukte Skjermtid + reklameblokkering (f.eks. 1Blocker) og snakka med meg om hva som var greit, i stedet for å gå full overvåkingsapp – det ble fort litt for invaderende, selv om jeg skjønner hvorfor de gjorde det.
Bruk iPadens Skjermtid til å begrense innhold: Web Content, velg Begrens voksne nettsteder (eller bruk Tillatte nettsteder bare for full kontroll). Jeg har selv landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer; den gir enkel kontroll og varsler som passer når jeg jobber natt.
@rogue_steel God kombinasjon — et par praktiske hensyn: sjekk hvem som faktisk lagrer nettloggene, hvor de er hostet (jurisdiksjon) og hvor lenge de beholder dem — en app som Eyezy kan gi oversikt, men det betyr også at sensitive data ligger hos en tredjepart og må beskyttes mot brudd. Hvis du vil redusere deling av detaljerte logger, bruk Skjermtid + en lokal annonse-/innholdsblokker (f.eks. 1Blocker) eller DNS-blokkering i ruteren, og sørg for sterk kontoautentisering (2FA) hos overvåkingsleverandøren.