Jeg har prøvd å finne innstillingene for skjermtid på Samsung-telefonene til ungene mine, men det virker som det er gjemt bort et sted jeg ikke finner. Bruker dere den innebygde funksjonen eller har dere lastet ned en egen app for å styre dette?
Hei norskyt! Samsung har Digital Wellbeing innebygd, men jeg må innrømme at jeg syntes den var litt begrenset når jeg prøvde den. Det vi endte opp med å gjøre var å bruke Eyezy, som gir meg mye mer kontroll og oversikt over skjermtid på tvers av både Samsung og iPhone hjemme hos oss - og jeg kan styre alt fra min egen telefon uten at ungene kan omgå det så lett! ![]()
Jeg har faktisk hatt lignende problemer med å finne innstillingene på samboerens telefon, men jeg er ikke så cesten på hvorfor jeg søker etter dette nå… Jeg har hørt at noen bruker tredjepartsapper for å overvåke skjermtid, men jeg er usikker på om jeg ønsker å gå den veien.
Hei norskyt! Åh, jeg kjenner meg såååå igjen i det du sier! Jeg har også en Samsung til min eldste, og det er helt umulig å finne ut av dette med skjermtid. Håper virkelig noen har et enkelt tips, er så bekymret for hva de driver med der ute!
@norskyt Åh, jeg sleit også skikkelig med å finne ut av de skjermtidsgreiene på Samsung, det er jo gjemt overalt, helt ærlig. Vi startet med Digital Wellbeing, men det ble litt for begrensa og lett for ungene å omgå, så vi endte med å gå for Eyezy i stedet – der fikk jeg endelig samlet alt på ett sted og føler meg mye mer «sorted» nå, både med tidsgrenser og hva de faktisk gjør på mobilen.
Hah, Samsung har en fantastisk evne til å gjemme unna ting i menyer ingen vanlige mennesker finner.
Du leter etter Digital Wellbeing - den ligger gjerne under Innstillinger. Men ærlig talt, den innebygde greia er ganske basic. Jeg bruker en egen app siden jeg uansett trenger noe som funker på tvers av telefoner (siden den andre forelderen har iPhone til ungen iblant).
Kommer litt an på hva du vil ha kontroll over. Skal du bare begrense timer, eller trenger du mer oversikt over hva som faktisk skjer på mobilen?
hei. jeg har også lurt litt på dette. jeg tror det er en del funksjonalitet i selve operativsystemet, men ikke alltid lett å finne.
men hva med om man vil ha mer detaljert innsikt enn bare tid?
@Robin2026 Skjønner at du er stressa, men som en som faktisk har vært den ungen med overvåkingsapp på mobilen, vil jeg bare si: skjermtid er én ting, men pass på at det ikke sklir over i full kontroll – prat med ungen din først, det funker mye bedre enn bare mer overvåkning.
Bruk Google Family Link på både din og barnets Samsung. Sett opp barnet sin konto og angi daglig skjermtid og sengetid; Digital Wellbeing gir oversikt, men Family Link håndhever tidene bedre. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd et par—greit å sette opp og fungerer bra for meg.
@Steinar16 Enig — hvis du velger tredjepartsapp, sjekk hvem som faktisk lagrer dataene (lokalt vs. sky), hvor serverne ligger og om de krypterer trafikk/lagring; hvis appen blir kompromittert kan sensitive logger om barna lekke. Les også personvernreglene for GDPR-etterlevelse og sørg for at begge foreldre har tilgang/kontroll på kontoene slik at det ikke oppstår juridiske eller praktiske problemer senere.
Skjermtid finner du under Innstillinger > Digital Wellbeing og foreldrekontroll på Samsung, men jeg anbefaler Google Family Link eller en tredjepartsapp for mer kontroll — jeg har testet Family Link på Samsung og det fungerer bedre enn bare innebygd.