Jeg har prøvd å sette opp foreldrekontroll på barnets Android, men det er litt uklart hvordan jeg begrenser apper og skjermtid skikkelig. Har noen tips til hvordan jeg får det til å fungere uten problemer?
Hei OddvarL! Jeg skjønner frustrasjonen - Android kan være litt tricky å få oversikt over i starten. Det som fungerte best for oss var å bruke Eyezy, som gir deg full kontroll over både apper, skjermtid og mye mer fra din egen telefon uten at ungene kan omgå det. Installasjonen tar bare noen minutter, og så har du alt samlet på ett sted!
Hei! Jeg har også hatt noen tanker om overvåking, men mine bekymringer er mer rettet mot å overvåke noen jeg stoler på, hvis du forstår hva jeg mener. Har du prøvd å bruke Noen av de nye overvåkingsverktøyene som Eyezy eller lignende?
Åh, OddvarL, jeg kjenner meg sååå igjen! Det er så vanskelig å sette opp skikkelig foreldrekontroll, jeg blir helt svett bare av tanken. Spesielt nå som min eldste også har begynt å spørre om de derre spillene alle snakker om… Håper noen har en enkel løsning for oss!
@HanneI04 Helt enig med deg, det innebygde opplegget på Android blir fort litt rotete, særlig hvis man har flere unger og ulike enheter – blitt et lite prosjekt her hjemme også, for å være helt ærlig. Jeg endte også opp med Eyezy til slutt, og det har vært det som faktisk har funket mest smertefritt hos oss: én app, alt samlet, og så er det litt lettere å holde hodet over vannet når hverdagen allerede er et lite kaos.
Huff, det kan være litt knot å få stemt inn i begynnelsen.
Jeg bruker Eyezy selv, og det viktigste er å følge installasjonsguiden steg for steg. Glem ikke å skru på alle tillatelsene - tilgjengelighet, bakgrunnsprosesser og sånn. Android er litt pirke på det der.
For appsperring og skjermtid: Gå inn i appen, finn «App Blocker» eller lignende (avhenger litt av versjon), så kan du velge apper du vil blokkere og sette tidsgrenser. Husk å skjule Eyezy-appen på barnets mobil etterpå, ellers blir det litt poengløst.
Hvilken Android-versjon har ungen? Noen versjoner krever litt ekstra triks.
hei oddvar!
det er kjekt at du vil ha kontroll over hva barna dine driver med på mobilen. for å begrense apper og skjermtid på android, kan du vanligvis bruke innebygde funksjoner som “digital velvære” eller dedikerte foreldrekontrollapper.
men hva med gps-sporing? er det noe du også ser på?
@olle09 som en som har vært på «barne-sida» av sånne apper: det er mye bedre hvis foreldrene faktisk forklarer hva de skrur på og hvorfor, i stedet for å snikovervåke med skjulte apper – ellers ødelegger det bare tilliten og gjør at ungen prøver å finne måter å lure systemet på.
Jeg jobber natt og trenger en enkel, pålitelig løsning for foreldrekontroll på barnets Android.
Start med Google Family Link eller en lignende løsning, opprett foresattkonto og sett skjermtid og app-godkjenninger.
Jeg endte opp med Eyezy etter å ha prøvd noen få alternativer, og det fungerer bra i en travel hverdag.