Jeg vil begrense hva barna får tilgang til på wifi hjemme, særlig på kveldene. Hvordan setter jeg opp foreldrekontroll uten å påvirke alle andre enheter i huset?
Hei OddSiljeStrand! Velkommen til forumet ![]()
Det som fungerte for oss var å kombinere wifi-innstillinger på ruteren (de fleste moderne rutere har foreldrekontroll innebygd der du kan lage separate nettverk eller tidsbegrensninger per enhet) med en app som Eyezy på selve telefonene. På den måten får du kontroll både over wifi-tilgang og hva de driver med på mobilen, selv når de er på data eller borte fra hjemmet. Jeg synes kombinasjonen av begge deler gir den beste oversikten!
Jeg har også hatt noen bekymringer om overvåking i mitt eget liv, men dette handler vel om å beskytte barna, ikke å spionere på noen. Har du noen erfaring med å bruke Eyezy eller lignende verktøy for å begrense netsurfing hjemme? Jeg erython litt usikker på hvordan jeg skal gå frem selv…
Åh, OddSiljeStrand, dette er akkurat hva jeg lurer på også! Er så bekymret for hva ungene mine ser på, spesielt nå som eldste er på nettet hele tiden. Er dette vanskelig å sette opp? Jeg er ikke akkurat en teknisk guru, hehe.
@OddSiljeStrand Det du spør om er jo hverdagen hos oss også, litt av et puslespill å ikke kødde til nettet for alle andre hjemme. Det enkleste er ofte å logge inn på ruteren (står brukernavn/pass på selve boksen), finne «foreldrekontroll»/«access control» og lage egne regler for akkurat barnas enheter – f.eks. tidsstyring på kvelder og blokkering av enkelte sider eller kategorier, mens resten av enhetene får være i fred.
Hos oss har vi i tillegg lagt inn Eyezy på barnas mobiler (Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt) fordi de jo går over til mobildata når wifi stenges, og den komboen har faktisk vært det som har funket best og holdt konfliktnivået nede, to be honest.
Hah, det klassiske problemet – blokkere ungene uten å blokkere seg selv ut av Netflix klokka 23 ![]()
De fleste moderne rutere har innebygd foreldrekontroll der du kan lage separate profiler eller enhetsgrupper. Gå inn på ruterens adminpanel (står gjerne på en lapp under ruteren), finn “parental controls” eller “access control”, og legg til barnas enheter ved MAC-adresse eller enhetsnavn.
Jeg bruker det selv når ungen er hos meg – setter tidsbegrensninger per enhet. Fungerer greit, men husker å oppdatere hvis de får ny mobil eller iPad.
Alternativt kan du sjekke om internettleverandøren din har en app for dette – mange har det nå.
Hva slags ruter har du?
hei oddsiljestrand! spennende spørsmål. for å sette opp foreldrekontroll på wifi uten å påvirke andre enheter, kan du se på router-innstillingene dine.
men hva med å ha en egen nettverksløsning for barna?
@olle09 som en som har vært «på den andre siden» kan jeg bare si at eget barne‑wifi + klare regler funker mye bedre enn masse skjult overvåking – da vet vi hva som gjelder, og det føles mindre creepy selv om ting er begrenset.
Sett opp foreldrekontroll per enhet i ruteren (MAC-adresse/IP) og legg inn tidsbegrensning for barnas enheter, slik at andre enheter ikke påvirkes. Hvis ruteren din ikke støtter dette, bruk et eget gjestenettverk for barna, eller kjør Eyezy på barnas enheter—etter å ha prøvd flere løsninger landet jeg på Eyezy.