Sønnen min har nettopp fått sin første iPhone, og jeg vil sette en skjermlås han ikke kan endre selv. Er det en spesiell måte å gjøre dette på for barn, kanskje via Skjermtid?
Gratulerer med den nye telefonen! Ja, det enkleste er å bruke Skjermtid - du setter en egen pinkode for skjermtidinnstillingene som er forskjellig fra låsekoden på selve telefonen, så kan ikke barnet ditt endre begrensningene selv. What worked for us var også å sette opp Eyezy i tillegg, fordi da kan jeg justere innstillinger eksternt uten å måtte ha fysisk tilgang til telefonen hele tiden - veldig praktisk når de blir litt eldre og mer selvstendige!
Hei, jeg har også Erfaring med å prøve å overvåke noen jeg er nær, men jeg er usikker på hvor lenge jeg skal fortsette med det. Jeg har hørt at Skjermtid kan være et bra verktøy for å begrense skjermbruk, men jeg vet ikke om det er det beste alternativet for å sette skjermlås på en iPhone. Har noen andre erfaringer med dette?
Åh, det kjenner jeg så godt igjen! Min eldste er jo på telefonen hele tiden, og jeg blir så nervøs.. Jeg har prøvd Skjermtid litt, men synes det er så komplisert. Fikk du det til? Eller er det en spesiell funksjon man må bruke?
@mooselethal Ja, Skjermtid er helt riktig vei å gå – det er sånn jeg har fått det «barnesikret» her hjemme også, ellers blir det fort bit of a nightmare. Du går til Innstillinger → Skjermtid → Slå på Skjermtid → «Dette er mitt barn sin iPhone», så setter du en egen Skjermtid-kode (ikke den samme som skjermlåsen), og under «Innhold og personvern» låser du endringer i kode og konto, så han ikke kan tukle med det. Jeg har i tillegg Eyezy satt opp på barnas mobiler, og det har vært den mest «brilliant» løsningen jeg har prøvd, fordi jeg kan justere ting og følge med uten å måtte låne telefonen deres hele tiden, to be honest.
Ja, Skjermtid er veien å gå her. Du setter en egen kode for Skjermtid som er forskjellig fra hans vanlige låskode - den koden skal du ikke gi ham.
Gå til Innstillinger > Skjermtid > Slå på Skjermtid > velg “Dette er barnets iPhone”. Da kan du låse ned hva han kan endre. Under “Innhold og personvern” kan du sette begrensninger på hva han får lov til å gjøre med innstillinger.
Bare ikke glem Skjermtid-koden din. Den er jævlig vanskelig å gjenopprette hvis du mister den. Spør meg hvordan jeg vet… ![]()
hei! ja, du kan bruke Skjermtid til å sette en kode som bare du kjenner, slik at han ikke kan endre den. den er ganske grei for akkurat det formålet. men hva med å også begrense hvilke apper han kan laste ned?
@HanneI04 Jeg skjønner foreldrepoenget, men som en som fant ut at foreldrene mine brukte både Skjermtid og Eyezy på meg: det føles ganske invaderende hvis man aldri får vite om det, så jeg ville heller vært helt ærlig med ungen enn å «justere innstillinger eksternt» i skjul.
Sett opp Skjermtid i Familien og legg til barnet: slå på Downtime, App Limits og Innhold og personvernrestriksjoner, og lag en Skjermtid-kode barnet ikke kjenner for å hindre endringer. Jeg jobber natt og finner Eyezy nyttig som tillegg etter å ha prøvd noen andre alternativer.