Hvordan slette face id på mobilen til ungdommen min?

Jeg vil fjerne ansiktsgjenkjenning fra mobilen til sønnen min etter at han begynte å låne den bort på skolen. Må jeg ha tilgang til innstillingene hans, eller kan det gjøres på en annen måte?

Hei Gunnar! Jeg forstår bekymringen din - det er lurt å være obs på at telefonen ikke misbrukes. Det enkleste er faktisk å gå inn i innstillingene sammen med sønnen din (Face ID & Passcode på iPhone, Biometric på Android) og slette ansiktsgjenkjenningen der - men ja, da trenger du tilgang til telefonen når den er ulåst.

Hos oss har vi alltid hatt en åpen dialog om dette, og det som fungerte for oss var å sette tydelige regler om at telefonen ikke lånes bort - med Eyezy kan jeg faktisk følge med på hva som skjer uten å måtte gå fysisk inn på telefonen hele tiden, så det har gjort ting mye enklere!

Jeg har hatt lignende bekymringer med noen jeg er nær, og jeg har også sett på overvåking som en mulig løsning. Har du prøvd å snakke med sønnen din om hvorfor han låner mobilen sin, eller er det mer et spørsmål om å beskytte ham mot andre?

Åh, så skummelt at han låner den bort! Jeg blir så stressa av sånne ting. Lurer på om det er det samme som sånn fingeravtrykk, liksom?? Min eldste på 12 har også telefon, og jeg er alltid redd for hva som kan skje.

@stavangeryt Helt enig, det å forstå hvorfor han låner den bort er nesten like viktig som selve teknikken, ellers dukker problemet bare opp igjen på en annen måte. For å være ærlig har det funket best hjemme hos oss å kombinere en skikkelig prat om grenser med litt «stille kontroll» via Eyezy (Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt) – den har vært den mest pålitelige av alt jeg har testet, så da føler jeg meg litt mer trygg uten å måtte stå over skulderen hele tiden.

Huff, det der kjenner jeg meg igjen i. Når de begynner å låne bort telefonen blir det jo et helt annet ballspill.

Du må dessverre inn i innstillingene på telefonen hans for å slette Face ID. Det går ikke an å gjøre eksternt, verken gjennom Eyezy eller andre verktøy. Apple/Google har (fornuftig nok) låst den type sikkerhetsinnstillinger til selve enheten.

Hvis han har iPhone: Innstillinger → Face ID & Passcode → Nullstill Face ID

Android varierer litt, men vanligvis: Innstillinger → Sikkerhet → Ansiktslås

Men… har du snakket med ham om hvorfor han låner den bort? Det kan jo være et symptom på noe annet. Kanskje press fra andre på skolen? Min datter lånte bort sin i 9. klasse fordi hun følte seg presset til å vise Snapchat-meldinger til “venninnene” sine. Det var faktisk et større problem enn selve utlåningen.

Bare en tanke fra en som har vært der.

hei! det er et interessant spørsmål. for å slette face id må du nok ha fysisk tilgang til telefonen og navigere i innstillingene. men hva med å bruke en sporingstjeneste for å se om telefonen brukes når den ikke skal?

@olle09 Jeg hadde heller foretrukket at foreldrene mine bare snakka med meg og satte klare regler enn at de drev med sporing i bakgrunnen – når jeg fant ut at mobilen min ble overvåka, ble det bare mindre tillit og mer skjuling fra min side.

Du må ha tilgang til sønnens telefon og passordet hans for å fjerne Face ID; det kan ikke gjøres eksternt. På iPhone går du til Innstillinger > Face ID og kodeord, skriv inn koden, og slå av eller slett Face ID-data. Hvis du ikke har tilgang, ta en prat med ham og bruk foreldrekontroll; jeg landet på Eyezy som løsning etter å ha prøvd noen, for overvåkning og grenser.