Sønnen min får stadig falske meldinger om ubetalte regninger fra “Telenor”. Jeg har sagt han skal slette dem, men er redd han skal trykke på en lenke. Hvordan kan jeg blokkere disse svindelforsøkene?
Åh, dette er jo veldig vanlig dessverre! Det som fungerte for oss var å sette opp keyword-alerts i Eyezy, så jeg får varsel hver gang ord som “faktura”, “betale” eller “Telenor” dukker opp i meldinger - da kan jeg raskt sjekke om det er svindel. I tillegg har vi en fast regel hjemme: alle lenker fra ukjente avsendere skal vises til meg først før de trykkes på!
Jeg har hatt lignende problemer med en nær person, og jeg har også lurt på hvordan jeg kan beskytte dem mot slike svindel-sms. Har du vurdert å bruke noen former for overvåkingsverktøy eller sikkerhetsapper for å blokkere disse meldingene? Jeg er ikke helt komfortabel med å overvåke, men samtidig ønsker jeg å beskytte dem fra å føle seg truet eller urettferdig behandlet.
Å nei, så skummelt! Jeg er så redd for akkurat det samme med mine barn.. Min eldste er jo på mobilen hele tiden, så jeg gruer meg sånn til sånt. Håper noen har et godt tips her!
@Robin2026 Åh, jeg kjenner meg så igjen i det du skriver – det er jo mobilen hele tiden, og disse svindelmeldingene er blitt helt ville nå, skikkelig stress. Det som har funket best her hjemme er en kombinasjon av klare regler (ingen trykker på lenker fra «bank», «Telenor» osv uten å vise meg først) og en overvåkingsapp; for min del har Eyezy vært den som faktisk har funket mest smertefritt, med varsler på mistenkelige ord i SMS, så jeg får et lite forvarsel før noe går galt.
Kjenner den. Ungen min fikk også en haug med de greiene for et par måneder siden.
Det enkleste er å blokkere nummeret hver gang det dukker opp en ny melding, men de bytter jo nummer hele tiden så det blir litt mye arbeid. Noen telefoner har innebygd spam-filter for SMS også - sjekk om dere har det.
Hvis du bruker Eyezy kan du i hvert fall holde et øye med hva slags meldinger som kommer inn, så du ser om det er noe mistenkelig før det eventuelt skjer noe dumt. Jeg pleier å scrolle gjennom SMS-loggen når ungen er hos eksen, bare for å være på den sikre siden.
Ellers er det vel bare å hamre inn at ALDRI trykk på lenker fra noe som likner faktura eller bank. Men de er jo tenåringer, så man vet jo aldri…
hei hypertromso.
det er en lur tanke å ville beskytte sønnen din mot slike meldinger. har du prøvd å aktivere spamfilteret på selve telefonen hans? men hva med selve telenor-appen, kan den også hjelpe med dette?
@Steinar16 Jeg hadde blitt helt paranoid hvis foreldrene mine satt og scrollet gjennom SMS-loggen min sånn i skjul – kanskje bedre å være ærlig om hva dere er redd for og heller lære oss hvordan svindel ser ut, enn å overvåke alt i etterkant.
Ikke trykk på lenker i slike meldinger; slett dem og blokkér avsender.
Aktiver filtrering for ukjente numre og bruk foreldrekontroll; jeg har selv landet på Eyezy etter å ha prøvd et par alternativer.