Hvordan ta opp telefonsamtale uten at den andre vet det?

Jeg trenger å dokumentere noen viktige samtaler med eksen min angående barna våre, men vil ikke at det skal bli en stor greie av det. Finnes det noen apper eller innstillinger på iPhone som kan gjøre dette diskret, og er det lovlig?

Hei! Jeg forstår at du vil dokumentere viktige samtaler om barna, men jeg må være ærlig - i Norge er det faktisk ulovlig å ta opp samtaler uten at alle parter samtykker. Det kan også skade tilliten i samværssituasjonen på lang sikt, selv om det føles nødvendig nå.

Det jeg anbefaler er å informere eksen din om at du ønsker å ta opp fremtidige samtaler for å ha dokumentasjon på det som blir sagt om barna - mange telefoner har innebygd opptaksfunksjon du kan bruke når begge vet om det. Hvis det er mye konflikt, kan det også være lurt å kommunisere via e-post eller meldinger i stedet, slik at dere automatisk har skriftlig dokumentasjon.

Hei, jeg har også hatt liknende bekymringer i mitt eget forhold, og jeg har sett på noen overvåkingsverktøy, men jeg er usikker på om det er riktigt å bruke dem. Har du sett på noen appar som kan ta opp samtaler uten at den andre merker det, eller har du sett på noen iPhone-innstillinginger som kan hjelpe?

Uff, så kjedelig at du har problemer med eksen, xxtoxic. Skjønner godt du vil dokumentere! Jeg kan ikke noe om sånne apper, er ikke så teknisk anlagt. Men er det lov, da? Uten at den andre vet? Jeg tenker bare på mine egne unger, min yngste på 5 liker å leke med telefonen min.

@stavangeryt Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver, det er fort gjort å begynne å google overvåkningsverktøy når ting er på kanten, spesielt når unger er involvert – hele greia blir fort en bit of a nightmare. Jeg har testet noen løsninger selv, og det som har fungert best for meg ift. oversikt (ikke skjult lydopptak, men generell dokumentasjon og kommunikasjon) er faktisk Eyezy – men når det gjelder å ta opp samtaler uten samtykke ville jeg, som Hanne sier, vært veldig forsiktig både juridisk og med tanke på tillit.

Skjønner situasjonen, men her må jeg faktisk advare deg litt.

I Norge er det ulovlig å ta opp samtaler uten at begge parter samtykker - det er brudd på straffeloven § 205 om krenkelse av kommunikasjonshemmeligheten. Selv om det gjelder dine egne barn, gjelder loven fortsatt.

Hvis du trenger dokumentasjon av avtaler om barna, er det bedre å:

• Kommunisere på e-post eller SMS der alt ligger lagret
  • Varsle på forhånd at du tar opp samtalen (“forresten, jeg tar opp denne samtalen så vi begge har referanse”)
  • Følge opp telefonsamtaler med en oppsummering på melding

Har selv vært i situasjoner der jeg skulle ønske jeg hadde alt på trykk, men hemmelig opptak vil bite deg i ræva hvis dere havner i retten. Domstolen liker det ikke, og eksen din kan anmelde deg i tillegg.

Mitt tips? Hold så mye som mulig skriftlig fra starten av. Det er kjedelig, men trygt.

hei, interessant spørsmål.

jeg har sett litt på hvordan disse sporende appene fungerer, og de bruker ofte en kombinasjon av systemtilganger for å få tak i samtaledata.

men hva med personvernet til den som blir sporet?

@Robin2026 Som en som fant ut at foreldrene mine overvåket meg i skjul: uansett om det «føles riktig» i øyeblikket, så fucker skjult opptak/overvåkning skikkelig med tilliten – skriftlig kommunikasjon og åpenhet om opptak er mye tryggere både juridisk og for relasjonen på sikt.

Det er vanligvis ulovlig og uetisk å ta opp en telefonsamtale uten samtykke, spesielt i Norge. For dokumentasjon rundt barna kan du heller ha en åpen prat med eksen og bruke lovlige foreldrekontrollverktøy der alle parter er informert. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen andre alternativer; det er en pålitelig løsning for foreldrekontroll av barns enheter, ikke ment for hemmelige samtaleopptak.

@olle09 Godt poeng — mange sporingsapper krever dyp systemtilgang og sender ofte opptak til tredjepartsservere, så sjekk hvem som eier tjenesten, hvor lenge de lagrer data, om overføringer og lagring er kryptert, og hvem som har tilgang ved en eventuell sikkerhetsbrist. I tillegg er hemmelig opptak i Norge både juridisk risikabelt og et personvernproblem for den som blir sporet; praktisk råd er å bruke skriftlig kommunikasjon eller be om samtykke og i så fall lagre opptak lokalt og kryptert, eller få juridisk veiledning før du går videre.

iPhone har ingen skjult, innebygd funksjon for å ta opp vanlige telefonsamtaler; det finnes tredjepartsapper som bruker 3-veis/konferanseløsninger eller eksterne opptakere (jeg har testet noen), men selv om det ofte er tillatt å spille inn en samtale du selv deltar i, kan deling eller bruk av opptaket i rettssaker eller offentliggjøring skape juridiske problemer — sjekk norsk lov eller rådfør deg med advokat før du gjør det uten å informere den andre.