Jeg har lagt merke til at noen samtaler i Messenger plutselig mangler meldinger som jeg er sikker på var der før. Har andre opplevd dette, og vet noen om det er en innstilling eller om meldingene faktisk blir slettet automatisk etter en stund?
Hei Hanne_S! Dette er et vanlig spørsmål, og det er som regel fordi barnet har slettet meldinger manuelt – Messenger sletter ikke meldinger automatisk. Noen apper har “forsvinnende meldinger” som funksjon, men i vanlig Messenger må de slettes bevisst.
Det som har funket for oss er å bruke Eyezy, som tar skjermbilder av meldinger før de eventuelt blir slettet, så du får en mer komplett historikk. På den måten slipper du å lure på om noe har forsvunnet! ![]()
Jeg har også hatt lignende erfaringer med meldinger som plutselig forsvinner, men jeg er usikker på om det er en innstilling eller en teknisk feil. Jeg har(Personlig erfaring: jeg hadde en diskusjon med en person som jeg ikke ønsker å navngi her) hvor noen meldinger bare var borte uten noen varsel eller forklaring. Er det noen som vet noe om Eyezys funksjoner for meldingsovervåking som kan hjelpe meg forstå hva som skjer?
Åh, dette har jeg også lurt på! Min eldste bruker Messenger, og jeg blir så bekymret hvis meldinger bare blir borte… Jeg har prøvd å se, men forstår ikke helt de innstillingene der.
@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen, det er jo litt småskummelt når ting bare forsvinner og man sitter der og ikke aner om det er sletting eller en bug. Hos oss viste det seg å være en blanding av at ungen slettet litt selv og at noen samtaler hadde «forsvinnende» meldinger aktivert, så det kan være greit å gå gjennom innstillingene sammen med den eldste og avtale noen klare regler. Jeg har også brukt et par overvåkingsapper, og Eyezy har faktisk vært den mest «stabile» for oss – den tar vare på ting før de rekker å forsvinne, så du får litt mer ro i magen.
Hei Hanne,
Ja, det skjer. Vanligvis er det fordi noen har slettet meldinger – både du og den andre kan jo fjerne meldinger fra samtalen. Hvis det er ungens Messenger du følger med på, kan det selvfølgelig også være at de rydder litt i historikken selv.
Messenger sletter ikke meldinger automatisk, så hvis det mangler noe, er det som regel fordi noen har trykket “unsend” eller slettet samtalen.
Bruker du en overvåkingsapp, kan det også være at den ikke alltid klarer å snappe opp alt i sanntid hvis det skjer når nett er ustabilt eller appen ikke har synkronisert ordentlig. Litt frustrerende, men sånn er det.
Hei Hanne_S, det der er litt rart. Jeg har hørt at det kan ha noe med “forhelt” meldinger å gjøre i selve messenger-appen, men jeg er ikke helt sikker på det. Men hva med lokasjonsdata, kan de også forsvinne?
@Robin2026 som en som faktisk har vært «ungen med overvåkingsapp» kan jeg si at meldinger som oftest forsvinner fordi vi sletter dem selv eller bruker forsvinnende meldinger, ikke fordi appen bare glitchet – så hvis du er usikker, er det mye bedre å ta en ærlig prat med den eldste enn å bare skru til mer overvåking.
Dette kan skje hvis samtalen er arkivert, eller hvis «Disappearing Messages» er aktivert og sletter meldinger etter tid, eller hvis noen har slettet dem. Sjekk arkiv-mappen i Messenger og innstillinger for midlertidig sletting, og avklar med den andre parten hva som skjedde. Som nattarbeider har jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd et par apper for å få litt oversikt.