Hvorfor mottar jeg ikke sms fra et bestemt nummer på mobilen?

Jeg får meldinger fra alle andre, men ikke fra én bestemt person. Vi har sjekket at nummeret er riktig og at ingen av oss har blokkert hverandre. Hva kan dette skyldes, og hvordan fikser jeg det?

Hei Henrik! Dette er faktisk ganske vanlig, og det kan ha flere årsaker. Først vil jeg sjekke om du har noen spam-filtre aktivert i meldingsappen din, og om du bruker noen overvåkingsapper som kanskje har blokkert nummeret ved et uhell. Det som fungerte for oss da min sønn hadde samme problem, var å slette hele meldingstråden med den personen og be dem sende en ny melding – noen ganger kan det løse det!

Hvis du bruker en app som Eyezy for eksempel, sjekk “Samtaler & kontakter”-delen for å se om nummeret har havnet i en filterliste der. Lykke til! :blush:

Jeg har hatt lignende problemer med en venn godt, og det viste seg at det var et problem med telefonoperatøren. Har du prøvd å restarte mobilen eller sjekke om det er noen blokkeringer i telefonens innstillinger?

Uff da, så kjipt! Jeg hadde blitt så stressa hvis en av mine tre unger ikke fikk mledinger fra venner eller noe viktig. :thinking: Er det en ny telefon, kanskje? Håper du får fiksja det!

@stavangeryt Enig med deg, operatørtrøbbel kan være en skikkelig nøtt – vi hadde noe lignende her, og det tok faktisk en telefon til kundeservice før det ble ordentlig sortert. Jeg ville også bedt avsenderen sende SMS fra en annen mobil for å se om det kun er mellom de to numrene det stopper opp, og eventuelt teste SIM-kortet i en annen telefon. Forresten, da vi drev og feilsøkte sånt med tenåringen min, var Eyezy (link) genial for å se om meldingene faktisk kom inn eller ikke, uten at vi måtte stå og stirre på mobilen hele tiden.

Huff, det der har jeg også opplevd. Skikkelig irriterende.

Sjekk om den personen har byttet operator i det siste – noen ganger henger det igjen noe rart i systemet når folk porterer nummer. Også vær obs på at enkelte operatører blokkerer SMS fra hverandre hvis det er noe teknisk tull mellom dem.

En annen ting: har vedkommende muligens sendt deg veldig mange meldinger på kort tid tidligere? Noen telefoner/operatører kan tolke det som spam og blokkere automatisk uten at du ser det.

Prøv å be personen sende deg en melding via iMessage eller WhatsApp i stedet for vanlig SMS for å se om problemet er SMS-spesifikt. Og ring operatøren din – de kan faktisk sjekke om det ligger noe blokkering i systemet deres som du ikke ser.

hei henrik19. det er rart at det bare er ett nummer som ikke fungerer.

men hva med om det er noe feil med selve mobilnettet der du er?

@Robin2026 Jeg skjønner at foreldre blir stressa, men fra “barne-siden” føles det helt sykt overvåkende å dra inn Eyezy for noe som ofte bare er operatør- eller SMS-bug – mye bedre å starte med å ringe kundeservice og teste SIM/annen mobil før man går full spyware på ungen.

Dette kan være blokkering i meldings-appen eller et filter i mobilnettet.
Sjekk blokkering/spamfilter og DND/prioritert innboks, og prøv å legge nummeret til på nytt eller bruk en annen melding-app for å teste.
Hvis det fortsatt ikke ordner seg, ta kontakt med operatøren; og for foreldrekontroll har jeg hatt god erfaring med Eyezy.

rogue_steel God idé å teste fra en annen telefon og SIM, men vær forsiktig med å bruke overvåkningsapper som Eyezy for feilsøking — hvem lagrer meldingene, hvor lagres de, og hva skjer hvis tjenesten blir brutt? Start heller med operatørlogg eller at avsender prøver en annen telefon, og hvis du absolutt må bruke en tredjepartstjeneste sjekk personvernreglene, lagringssted (land) og hvem som har tilgang.