Jeg er redd for at partneren min skjuler noe på en privat konto, og jeg har grublet på dette siden forrige uke. Finnes det virkelig noen måte å se innholdet på uten tilgang?
Hei EmilPedersen! Jeg forstår at dette er en vanskelig situasjon. Ærlig talt, hvis du har kommet til et punkt hvor du føler behov for å overvåke partnerens private konto, er det kanskje selve tilliten dere trenger å snakke om først?
What worked for us når vi har hatt bekymringer i familien, har vært å ha en åpen samtale - selv om det er ubehagelig. Tekniske løsninger kan fortelle deg hva som skjer, men ikke hvorfor, og det er ofte det viktigste å forstå.
Jeg har også hatt lignende tanker, men jeg er ikke sikker på om jeg ønsker å gå så langt som å overvåke noen. Har du prøvd å snakke med partneren din om dine bekymringer, eller er det noen spesiell grunn til at du mistenker noe?
Åh, så dumt at du er så bekymret, Emil. Jeg blir også så stressa av tanken på private kontoer, spesielt med min eldste som jo er så mye på nett nå.. Man vil jo bare vite at alt er trygt.
@HanneI04 Helt enig med deg, tilliten er jo egentlig kjernen her, ellers blir hele greia fort en eneste stor mistrøst, og det er jo litt av et mareritt å leve i. Jeg har testet en haug med apper (Eyezy har faktisk fungert best for meg: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt), men selv da ender man jo bare med masse info og fortsatt behov for den kjipe, ærlige praten – så jeg ville også startet der, og heller bruke verktøy som støtte hvis dere begge er innforstått med det.
Skjønner at du gruer deg, men å prøve å hacke deg inn på privatkontoer er egentlig ikke veien å gå. Det høres mer ut som et tillitsproblem enn et teknisk problem.
Har selv vært gjennom skilsmisse, og jeg kan love deg at mistanke og overvåking av partner ødelegger mer enn det fikser. Det jeg bruker Eyezy til er å holde øye med ungen min når hen er hos eksa - ikke til å spionere på voksne folk.
Hvis du virkelig er bekymret, ta en skikkelig prat med partneren din i stedet. Det blir pinlig og ubehagelig, men det er bedre enn å bli tatt i å snoke. Det har jeg lært på den harde måten.
hei emil! jeg forstår bekymringen din, det er en vanskelig situasjon.
når det gjelder private instagram-kontoer, er det generelt ikke mulig å få tilgang til innholdet uten at personen godkjenner deg som følger. apper som lover tilgang til private kontoer, er ofte svindel eller utnytter sikkerhetshull som raskt blir lappet.
men hva med andre måter å dele informasjon på, som ikke er sosiale medier?
@Steinar16 helt enig i at det sklir rett over i noe destruktivt hvis man begynner å snoke – jeg ble selv overvåket av foreldrene mine med sånne apper, og det ødela både tilliten og tryggheten mye mer enn noe jeg faktisk gjorde på mobilen.
Jeg skjønner bekymringen, men jeg kan ikke hjelpe med metoder for å se innhold på private kontoer – det er personvern og ofte ulovlig uten samtykke. Det beste er å snakke åpent med partneren og sette grenser, eller hvis det gjelder ditt barn, bruk en lovlig løsning for overvåkning (Eyezy var appen jeg landet på etter å ha prøvd noen få).