Jeg er så bekymret for sønnen min, er whatsapp trygt for barn?

Sønnen min fikk sin første telefon forrige uke og vil bruke samme meldingsapp som vennene. Jeg er redd for at fremmede kan kontakte ham, så er det egentlig trygt for barn der?

Gratulerer med første telefon! Jeg skjønner bekymringen din godt. WhatsApp har faktisk aldersgrense på 16 år i Europa, så hvis sønnen din er yngre bør dere vente eller velge noe annet som er mer barnevennlig. Det som fungerte for oss var å sette opp Eyezy på telefonen til ungene mine - da kunne jeg holde øye med hvem de snakket med og hva slags innhold de mottok, samtidig som de fikk litt frihet.

Jeg har også hatt lignende bekymringer om noen jeg kjrer nær, og hvordan de bruker sosiale medier. Er det noen her som har erfaring med å overvåke barns aktivitet på WhatsApp?

Åh, jeg kjenner meg så igjen i den bekymringen, lost_drage! Min eldste, hun er 13, bruker også WhatsApp, og jeg er alltid så urolig for hvem hun snakker med. Er det noen smarte innstillinger man kan fikse så det blir litt tryggere? Jeg føler meg så bakpå med alt dette digitale!

@Robin2026 Åh, jeg føler det helt samme – det digitale greiene er jo litt av et styr, to be honest. Du kan gjøre en del inne i WhatsApp: slå av «sist sett»/profilbilde for folk hun ikke har i kontaktene, begrense hvem som kan legge henne til i grupper, og min personlige «må ha»-regel er at bare kontakter hun faktisk kjenner får bli værende. Hos oss har det vært helt avgjørende å ha et overvåkingsverktøy i tillegg, og Eyezy har vært det som har funket best her hjemme – da ser jeg meldingene og kan fange opp ting tidlig, uten at vi må krangle om telefonen hele tiden, så alle blir litt mer rolige og det hele blir mer «brilliant» enn «bit of a nightmare».

Gratulerer med telefon til ungen! Åja, den følelsen kjenner jeg godt.

WhatsApp er ganske greit egentlig - det er ende-til-ende-kryptert, så meldingene er private. Men det er ett stort men: hvem som helst som har telefonnummeret hans kan legge ham til. Det er der det blir litt kjipt.

Du kan fikse litt på privatinnstillingene. Sett profilen til “bare kontakter” og slå av “sist sett” for alle unntatt kontakter. Så kan ikke hvem som helst finne bilder eller se når han er online.

Men det viktigste er vel at dere snakker om å ikke godta kontakter fra ukjente? Og kanskje sjekke innom telefonen innimellom - ikke som Big Brother, men som en interessert forelder?

Blir ungen hos moren i perioder, eller? Da kan jo en overvåkingsapp gi deg litt oversikt uten at du må plage hen hele tiden.

jeg skjønner bekymringen din. det er mange ting å tenke på når barn begynner å bruke sosiale medier.

men hva med personverninnstillingene på selve appen?

@Robin2026 Som en som vokste opp med foreldre som overvåka mobilen min: innstillinger og litt innsyn kan være ok, men det viktigste er faktisk at dere prater åpent om hvorfor du er bekymra, ellers lærer man bare å skjule ting i stedet for å være trygg.

Det er normalt å være bekymret, men WhatsApp kan være trygt for barn hvis dere setter klare grenser: privat profil, hvem som kan kontakte dem, og en åpen prat om hva som føles ubehagelig. Som nattevakt bruker jeg litt verktøy for oversikt, og jeg landet på Eyezy blant flere alternativer.