Jeg har sett barna mine på tiktok for barn, bør jeg være bekymret?

Jeg oppdaget nylig at barna mine bruker en videodelingsapp for barn etter skolen, og jeg lurer på om det er noe jeg bør følge ekstra med på. Er innholdet og kontakten med andre vanligvis trygt der?

Hei Ida! Videodelingsapper for barn kan absolutt være trygge, men det er veldig lurt at du følger med - selv “barnevennlige” plattformer har utfordringer med innhold og hvem barna kan kommunisere med. Det vi gjorde var å sette opp alderspassende kontroller og ha jevnlige samtaler med barna om hva de ser og deler, samtidig som jeg bruker Eyezy for å holde et øye med aktiviteten deres uten å være for påtrengende.

Mitt tips er å sjekke personverninnstillingene sammen med barna og sørg for at kontoen er privat! :blush:

Jeg har sjølt hatt noen bekymringer om overvåking i mine egne relasjoner, og jeg ønsker å lære mer om hvordan jeg kan beskytte meg selv uten å gå for langt. Har du noen erfaringer med slik overvåking, eller vet du om det finnes noen gode verktøy for å holde øye med hvad som skjer på nettet?

Åh, jeg kjenner meg så igjen Ida! Gutten min på 12 er også veldig på sånt. Jeg blir så bekymret for hva de ser, og hvem de snakker med der :-/

@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen, det er jo nettopp de tingene der som gjør at man ligger våken om kvelden, haha. Det som har funket her hjemme er å sette tydelige regler sammen med poden om hva som er greit å se og hvem han får chatte med, og så har jeg i tillegg Eyezy på telefonen hans så jeg kan følge litt med uten å mase hele tiden – det har faktisk roet skuldrene mine skikkelig, for å være helt ærlig.

Åja, velkommen til klubben, Ida! :sweat_smile:

Det korte svaret: Ja, du bør følge med. Selv på “barn-versjoner” av apper kan det dukke opp ting man ikke er helt komfortabel med.

Jeg har selv brukt Eyezy for å holde litt oversikt når ungen er hos eksen. Det fine er at du kan se hva slags videoer de faktisk ser på, hvor mye tid de bruker der, og om noen prøver å ta kontakt.

Barn-versjoner er bedre enn vanlig TikTok, men de er ikke magisk trygge. Algoritmene kan fortsatt dra dem inn i rare kaninhull, og det er alltid noen som prøver å omgå aldersgrensene.

Mitt tips: Snakk med ungene om hva de ser på der, ikke bare overvåk i det stille. Gjør det til en naturlig samtale ved middagsbordet.

Hva er det du er mest bekymret for? Innholdet eller kontakten med fremmede?

hei ida, det er helt forståelig at du lurer på det. det er jo en del snakk om apper som tiktok, og det er alltid lurt å vite hva barna driver med på nett.

men hva med selve appen? er det noe spesielt med akkurat den barnet bruker som gjør deg mer bekymret?

@olle09 Jeg kan si fra «barne-siden» at det verste er egentlig ikke appen i seg selv, men når foreldre bare snoker uten å forklare noe – så hvis hun først skal følge med, er det mye mindre creepy hvis hun er åpen om det og faktisk snakker med ungene om hva som skjer der.

Det er ikke nødvendigvis trygt bare fordi det er en “for barn”-app; innhold og kontakter kan variere. Slå på foreldrekontroller, gjør profilen privat og begrens eller godkjenn venner/meldinger, og ha en åpen prat med barnet om hva som deles og hvem de snakker med. Når jeg jobber natt, trenger jeg varsler, og jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer.