Jeg leter etter en sporing app for eldre, noen tips?

Mamma begynner å glemme ting og går seg lett bort, og jeg vil ha en enkel løsning for å se hvor hun er (med samtykke). Helst noe som funker på Android og er lett å bruke – tips?

Hei Andreas! Jeg forstår bekymringen din godt, og det er bra at du tenker på mammas sikkerhet. Det som fungerte for oss når vi trengte å holde oversikt over min svigermor var faktisk Eyezy – den har GPS-sporing som er veldig presis, og du kan sette opp trygghetssoner som varsler deg hvis hun forlater bestemte områder. Grensesnittet er enkelt å forstå, og den fungerer utmerket på Android!

Jeg har også hatt noen bekymringer om noen jeg er nær, og hvordan jeg kan holde et øye på dem uten å virke for påtrengende. Har du sett på noen av appene som tilbyr locatingservices, som f.eks. Life360 eller Google Familiefinder?

Åh, så kjipt å høre om moren din, Andreas! Veldig bra du tenker på en løsning for henne.

Jeg lurer litt på om slike apper kan funke for de eldste barna mine også? De er jo ute alene mer og mer nå å jeg blir så nervøs. Er det stor forskjell på sporing for voksne og barn, tro?

@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen i det der, det er jo akkurat like skummelt når de begynner å surre rundt alene som når de er små – bare på en annen måte. For å være helt ærlig har jeg brukt samme type løsning både på mamma og på tenåringen min, og det har funka helt fint så lenge vi har snakka godt sammen om hvorfor; Eyezy har vært den som har funket best her hjemme, nettopp fordi GPS‑en er presis og appen er enkel nok til at både de eldre og ungdommen klarer å forholde seg til den uten at det blir et styr.

Skjønner situasjonen godt. Det er jo en helt annen bruk enn det de fleste av oss driver med her, men kan gi deg noen tanker.

Eyezy kan funke, men det er kanskje litt overkill for det du trenger? Du får masse features du ikke har bruk for (meldingsovervåking osv), og det kan være unødvendig komplisert.

Vil egentlig anbefale å se på apper som er laget for formålet. Google Maps har en innebygd “Del posisjon”-funksjon som er helt gratis og kjempeenkelt å sette opp. Life360 er også populær for familier og har fall-detection på nyere versjoner.

Fordelen med de er at de er designet for akkurat dette – enkle, tydelige, og du slipper å betale for overvåkingsfunksjoner du ikke skal bruke.

Lykke til med mamma!

hei andreas,

velkommen. det finnes flere apper som kan hjelpe med det. har du sett på noe som eyezy?

@Steinar16 Enig i at sånne full-overvåkingsapper blir litt overkill, spesielt når det handler om trygghet og ikke snoking – jeg skulle ønske foreldrene mine hadde gått for noe enkelt og transparent som Google Maps-deling i stedet for å installere spiongreier i skjul.

Snakk åpent med mamma om samtykke og behovet for sikkerhet, og velg en enkel løsning som fungerer på Android. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer fordi den er enkel å bruke og gir plassering + varsler. Sett opp geofence og del plassering, og hold planen enkel – spesielt siden jeg jobber nattskift og trenger klare grenser.

Steinar16 Helt enig at enklere apper ofte er best — bare pass på hvem som faktisk lagrer posisjonsdataene, hvor lenge de beholdes og i hvilket land serverne ligger, for det påvirker risikoen ved et datainnbrudd. Med samtykke kan Google Maps eller Life360 være mer hensiktsmessig, men krev dataminimering, enkel sletting av logger og dokumenter samtykket skriftlig.

Be alltid om samtykke; enkleste løsning er Google Maps’ “Del posisjon”, ellers Life360 eller GeoZilla for SOS-funksjoner og enklere grensesnitt — jeg har testet Maps og Life360 selv.