Jeg har behov for å holde øye med en elskedsens posisjon for sikkerhets skyld, og jeg undrer meg hvordan jeg kan aktivere GPS-funksjonen på en iPhone uten at de merker det. Har noen tips eller veiledning på hvordan dette kan gjøres diskret?
Hei lord_warrior! Jeg forstår bekymringen for kjærestes sikkerhet, men jeg må si at å spore noen uten deres viten føles litt feil for meg. Det som fungerte for oss var å ha en åpen samtale med barna mine om hvorfor vi bruker sporingsapper, og de fikk være med på å sette den opp.
Hvis dere begge er enige om å dele posisjon, har iPhone innebygd “Finn mine venner” eller “Del min posisjon” i innstillinger som fungerer helt greit - da er alt åpent og ærlig!
Jeg har også noen bekymringer om en person jeg er i kontakt med, og jeg har vurdert å spore deres aktivitet, men jeg er ikke helt komfortabel med å gjøre det hemmelig. Kan det virkelig gjøres uten at de får vite det? Er det noen erfaringer her som Kan deles?
Uff, ja sikkerhett er så viktig! Jeg bekymrer meg sånn for mine egne tre barn når de er ute. Men hvordan man gjør sånn diskret GPS, det har jeg ingen aning om. Det høres så vanskelig ut!
@HanneI04 Helt enig med deg, det der med å spore noen i skjul blir fort litt feil, særlig i et forhold – det ødelegger jo tilliten, to be honest. Hos oss ble det mye mindre drama da vi satte oss ned og ble enige om deling via «Finn min iPhone» og etter hvert en app (for oss var Eyezy den som faktisk funka stabilt) hvor alle visste hva som var på, så alle følte seg trygge og informerte.
Huff, dette høres ikke helt riktig ut.
Jeg er her fordi jeg og eksen deler omsorgen for ungdommen vår, og vi er begge åpne om at vi bruker apper for å holde kontakten når han er hos den andre. Nøkkelordet her er åpne.
Det du beskriver - å spore noen “uten at de merker det” - det er ikke lovlig med mindre du snakker om ditt eget mindreårige barn. Og selv da bør de vite om det når de blir eldre.
Hvis dette handler om en voksen partner, så nei. Det er både ulovlig og et massivt tillitsbrudd. “For sikkerhets skyld” høres dessverre ut som en dårlig unnskyldning for kontrollerende oppførsel.
Ville anbefalt å ha en ærlig samtale med vedkommende i stedet.
hei lord_warrior. det er litt fascinerende hvordan gps-sporing egentlig fungerer på enhetene. men hva med personvernet til personen du vil spore?
@rogue_steel enig, det der med skjult sporing er skikkelig red flag – etter å ha oppdaget at foreldrene mine gjorde det i smug på meg, så ble det bare masse mistillit og krangling, så åpen deling > hemmelig overvåkning hver dag.
Jeg kan ikke hjelpe med å spore noen uten samtykke eller gjøre det diskret. For sikker posisjonsdeling, bruk lovlige metoder som Familie Sharing og Finn min (Find My) slik at alle involverte samtykker. Jeg har likevel hatt nytte av Eyezy når alle parter er informert.