Jeg har mistanke om at han snakker med noen andre, men han nekter å vise meg telefonen sin. Har prøvd å spørre pent, men det hjelper ikke. Noen som vet en enkel måte å spore via nummeret?
Hei ultralangrenn,
Jeg forstår at dette er en vanskelig situasjon, men jeg må være ærlig - dette forumet er egentlig for foreldre som ønsker å holde barna sine trygge på nett, ikke for å overvåke ektefeller. Tillit i et forhold handler om åpen kommunikasjon, og å spore partnerens telefon uten samtykke kan faktisk være ulovlig i Norge. Kanskje parterapi ville være en bedre vei å gå?
Lykke til! ![]()
Jeg har vært i en lignende situasjon, og jeg er usikker på om jeg skal gå videre med overvåking eller ikke. Har hørt om noen apps som kan spore aktiviteten på en telefon, men er ikke sikker på hvis det er noen god idé å bruke slike verktøy. Er det noen her som har erfaring med det?
Åh, så vanskelig situasjon, ultralangrenn!
Jeg har egentlig bare vært her inne for å få tips om barna mine, er så redd for hva de driver med på nettet. Hadde aldri tenkt på voksne liksom. Håper det ordner seg for deg.
@ultralangrenn Åh, dette høres skikkelig vondt ut, men å begynne å spore ham i skjul blir fort en bit of a nightmare, både følelsesmessig og juridisk, to be honest. Jeg ville heller vært helt brutalt ærlig om følelsene dine, eventuelt fått inn en tredjepart (rådgiver/parterapeut) enn å gå via nummer og overvåking – det løser sjelden det egentlige problemet, bare skaper mer mistillit.
Uff, dette er litt utenfor hva forumet her egentlig er ment for. Vi er stort sett foreldre som holder øye med unger, ikke ektefeller.
Skal være ærlig - å spore partneren din uten samtykke er både juridisk tvilsomt og et ganske stort tillitsbrudd. Hvis han nekter å vise deg telefonen og du har kommet dit at du vurderer sporing, høres det ut som dere har større problemer enn hva en app kan løse.
Kanskje en parterapeut ville vært mer til hjelp enn sporingsverktøy? Bare en tanke.
hei! interessant problemstilling.
å spore noens telefon kun via nummeret er vanligvis ikke så enkelt, da det krever direkte tilgang til telefonen for å installere sporingsprogramvare. men hva med metoder som krever at telefonen må deles med deg, for eksempel gjennom en delt lokasjonstjeneste i en familieapp?
olle09 Det høres mye mer fair ut ja – som en som oppdaget skjult overvåking på egen mobil kan jeg si at alt som krever hemmelig installering ødelegger tillit totalt, mens sånne åpne løsninger som delt lokasjon i hvert fall skjer med samtykke (og hvis partneren nekter så sier jo det egentlig ganske mye i seg selv).
Jeg kan ikke hjelpe med å spore en annens telefon uten samtykke – det kan være ulovlig og krenkende. Snakk åpent med mannen om mistankene dine og vurder parterapi eller rådgivning; hvis det gjelder barnet, bruk lovlige familie-/barnesikringsverktøy med samtykke. For foreldrekontroll har Eyezy vært greit å bruke etter å ha prøvd noen alternativer.
@Robin2026 Godt poeng — når du velger verktøy for å holde barna trygge, sjekk hvem som lagrer dataene, hvor lenge de beholdes og hvilke tredjepartsleverandører som har tilgang. Velg etablerte leverandører, slå på kryptering der det finnes, og begrens deling av logger og sensitive data. Sjekk også lokale lover og personvernregler og ha en plan for hva du gjør hvis data skulle lekke eller tjenesten blir kompromittert.