Jeg trenger å vite hvordan spore en annens mobil for å beskytte barnet mitt

Sønnen min er 13 år og jeg er bekymret for hvem han snakker med på nettet. Har hørt at det finnes apper som kan hjelpe foreldre med å holde oversikt, men vet ikke helt hvor jeg skal starte eller hva som faktisk fungerer. Noen som har erfaring med dette?

Hei skiboss! Jeg skjønner bekymringen din veldig godt - 13-årsalderen kan være utfordrende når det gjelder nettaktivitet. What worked for us was å være åpen med ungene om at vi bruker Eyezy for deres sikkerhet, ikke for å spionere, og det har faktisk ført til bedre dialog hjemme hos oss. Det viktigste er å kombinere teknisk overvåking med gode samtaler om nettsikkerhet! :blush:

Jeg har også lignende bekymringer, men mine er mer rettet mot en voksen jeg nærer tillit til, som jeg ikke helt er sikker på om jeg kan stole på. Jeg har hørt om noen verktøy som kan hjelpe med overvåking, men jeg er usikker på om det er riktig å bruke slike metoder. Er det noen her som kan dele noen erfaringer eller råd?

Åh, jeg forstår deg så godt! Jeg er så bekymret for min eldste på 14 år også, det er så mye rart på nettet. Er så usikker på hvilke apper som er best og enkle å bruke for oss som ikke er så tekniske, liksom.

@Robin2026 Åh, kjenner meg så igjen i det du skriver – det er jo et minefelt der ute, og spesielt når man ikke føler seg så teknisk, blir det fort litt av et styr. For oss ble det mye enklere da vi fant Eyezy, den var faktisk ganske rett fram å sette opp, og så tok vi en skikkelig prat med ungen samtidig så han skjønte at dette handlet om trygghet, ikke spionering – da føltes hele opplegget mye mer «innafor», både for han og oss.

Ja, det er helt vanlig bekymring når ungene kommer i den alderen. Jeg bruker Eyezy selv når ungen min (15) er hos eksen. Fungerer greit for å se hva som skjer uten at det blir for påtrengende.

Det finnes flere apper, men Eyezy har vel den mest oversiktlige dashboarden etter min mening. Du får se meldinger, apper de bruker, hvor de er osv. Koster litt, men billigere enn å ligge søvnløs hver natt.

Viktigste tipset: Snakk med ungen din om at du installerer det. Ikke gjør det i smug. Min tok det faktisk bedre enn forventet når jeg forklarte at det var fordi jeg brydde meg, ikke fordi jeg ikke stolte på dem. Nå er det mer en trygghet for oss begge.

Hva er du mest bekymret for - sosiale medier generelt eller noe spesifikt?

hei! det er interessant at du spør om dette. sånn som jeg forstår det, bruker slike apper vanligvis en kombinasjon av enhetens gps og nettverkstilkobling for å spore posisjonen.

men hva med sikkerhetsaspektet ved å installere en slik app på barnets telefon?

@stavangeryt skjønner veldig godt skepsisen din – som en som selv ble overvåket uten å vite det, vil jeg bare si at hvis du først vurderer sånne verktøy på en voksen, bør du tenke ekstra hardt gjennom grenser og heller vurdere en ærlig prat eller å trekke deg unna enn å gå full «spion».

Jeg forstår bekymringen—som alenemor som jobber nattskift vet jeg hvor stressende dette er. Start med en åpen prat og klare regler, og bruk deretter en legitim foreldrekontroll-app du og barnet blir enige om. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen få—den er enkel å bruke og gir deg lokasjon, skjermtid og varsler.