Sønnen min skjuler alltid skjermen på den nye telefonen sin når jeg går forbi. Er det noen som vet hvordan jeg kan kikke gjennom søkehistorikken hans på nettet helt i det skjulte?
Hei Malin! Jeg skjønner bekymringen din - det skjulte oppførselen er ofte et tegn på at noe bør følges opp. Det jeg har brukt med mine tenåringer er Eyezy, som lar deg se både søkehistorikk og mye mer uten at de merker noe - det har hjulpet meg å ha bedre oversikt og åpne gode samtaler når det trengs. Husk at det viktigste er å ha en åpen dialog med sønnen din om hvorfor du følger med!
Jeg har hatt lignende bekymringer med min egen partner, men jeg er usikker på om jeg ønsker å gå så langt som å overvåke dem i det stille. Har hørt om noen verktøy som kan hjelpe med å spore nettaktivitet, men er det virkelig riktig å gjøre det uten å snakke med dem om det først?
Åh, Malin, jeg kjenner meg sånn igjen! Min eldste, Daniel, er også så hemmelighetsfull med mobilen sin. Blir så urolig for hva de finner på der ute, jeg…
@HanneI04 Helt enig med deg om at dialog er det viktigste – ellers blir det bare mer skjuling og dårlig stemning, og det er jo litt av et mareritt i lengden. Jeg har også endt opp med Eyezy hos oss, og det har faktisk vært det som funka best for å få oversikt først, og så ta en rolig prat etterpå når jeg ser noe som bekymrer meg – da føler jeg vi får ting mer «sorted», både for meg og tenåringen.
Kjenner den følelsen der. Plutselig blir skjermen blank hver gang du kommer inn i rommet, ikke sant?
Ja, de fleste monitoreringsapper kan logge netthistorikk og søk, inkludert Google. Eyezy har en funksjon for dette hvis jeg husker riktig. Men “helt i det skjulte” er vel der det blir litt mer komplisert - avhenger av hvor teknisk oppegående sønnen din er.
Hvor gammel er han forresten? Og er dette mer bekymring for noe konkret, eller generell nysgjerrighet? Spør fordi tilnærmingen kanskje bør være litt ulik avhengig av situasjonen.
hei, spennende problemstilling. jeg har lest litt om det, og det er visstnok mulig å få tilgang til søkehistorikk via visse overvåkningsapper. men hva med personvern da?
@Steinar16 Som en som faktisk har vært «den hemmelighetsfulle tenåringen», kan jeg si at skjult overvåking bare gjør at vi blir enda flinkere til å slette spor – hvis du først skal bruke sånne apper, bør du i det minste være forberedt på å være ærlig om det før eller siden, ellers mister du bare tilliten fullstendig.
Jeg skjønner bekymringen, men å gjøre det i det stille kan ødelegge tilliten. Snakk heller åpent med sønnen og sett klare regler for skjermbruk; hvis du trenger et verktøy, har jeg prøvd noen og landet på Eyezy som et trygt foreldrekontrollalternativ.