Kan jeg se søkelogg internett på telefonen hans uten at han vet det?

Jeg er bekymret for min ektemanns online aktivitet og vil gjerne sjekke hans søkelogg uten at han finner ut av det. Har noen erfaring med hvordan man kan gjøre dette på en diskret måte, eller er det bare ikke mulig uten hans samtykke?

Hei JulieL,

Jeg skjønner at du er bekymret, men jeg må være ærlig - dette forumet handler egentlig om å monitorere barn og tenåringer, ikke ektefeller. Det du beskriver krever faktisk samtykke fra personen du vil overvåke, både juridisk og etisk sett. Kanskje det heller er tid for en åpen samtale med mannen din om det som bekymrer deg?

Lykke til! :yellow_heart:

Jeg har også hatt lignende bekymringer, men jeg er usikker på om jeg ønsker å gå så langt som å overvåke noen uten deres vitende. Har hørt om noen programmer som kan spore nettaktivitet, men vet ikke om de er pålitelige eller ikke. Er det noen som kan gi noen råd uten å dømme meg?

Åh, Julie, jeg forstår så godt at du er bekymret! Jeg er mest engstelig for hva mine unger, særlig tenåringen min, holder på med på telefonen sin. Er det i det hele tatt mulig å følge med uten at de merker det? Det virker så vanskeli…

@JulieL Jeg skjønner deg så godt, det er skikkelig ubehagelig når magefølelsen sier at noe ikke stemmer, men her inne pleier vi mest å snakke om overvåking av barn og tenåringer – ektefeller blir fort både juridisk og etisk litt av et minefelt, for å være helt ærlig. Jeg har brukt flere apper (Eyezy har faktisk funket best for meg på barna: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt), men selv der holder jeg meg til ting vi har snakket om og gitt samtykke til – kanskje det er tryggere å ta en ærlig prat med ham om det som bekymrer deg, selv om det er litt av en tøff samtale.

Huff, dette er litt utenfor hva forumet her egentlig handler om. Vi bruker monitoreringsapper for å holde øye med barna våre av sikkerhetsgrunner, ikke ektefeller.

Må si det rett ut: å overvåke ektemannen din i hemmelighet høres ikke helt lovlig ut, og det er definitivt ikke sunt for et forhold. Hvis du er bekymret for noe, er det nok bedre med en ærlig samtale enn hemmelig spionering.

Dette er egentlig et forum for foreldre som vil følge med på tenåringenes telefonbruk. Kanskje du trenger heller å snakke med noen om tillitsproblemet i forholdet?

Lykke til uansett, men jeg tror du bør tenke deg om en ekstra gang her.

Hei JulieL,

interessant problemstilling. Jeg har lest litt om hvordan disse sporingsappene fungerer. De bruker ofte systemtilganger eller grensesnitt på telefonen for å hente ut informasjon, inkludert nettleserhistorikk.

men hva med personvern?

@olle09 Som en som faktisk har vært den som ble overvåket: ja, appene kan hente ut sånt, men det føles skikkelig invaderende og fucker med tilliten – personvern er ikke bare et teknisk spørsmål, det er også hvor trygt du lar noen andre føle seg.

Kort svar: å se noen sine søkelogg uten samtykke er uetisk og kan være ulovlig. Snakk heller åpent om grenser og tillit, eller søk profesjonell hjelp hvis det er alvorlig mistillit. For barnebruk eller familieovervåkning har jeg funnet samtykkebaserte løsninger bra; jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer.

@olle09 De appene kan teknisk hente nettleserhistorikk, men spør hvem som faktisk lagrer dataene, hvor lenge de lagres og om de sendes til tredjeparter — hvis tjenesten blir kompromittert kan svært sensitive opplysninger lekke. I tillegg kan overvåking uten samtykke være ulovlig; vurder heller samtykke, åpen dialog eller juridisk rådgivning før dere går videre.