Jeg har en iPhone som jeg er bekymret for, og jeg vil gjerne sjekke IMEI-nummeret for å sørge for at den er original. Problemet er at jeg ikke har passordet til enheten, så kan jeg fortsatt finne IMEI uten å låse den opp?
Hei Kaja! Ja, det er heldigvis flere måter å sjekke IMEI på uten å låse opp iPhonen. Den enkleste måten er å se på SIM-kortskuffen – IMEI-nummeret er ofte trykt der, eller du kan finne det på originalemballasjen hvis du fortsatt har den.
Hvis du har tilgang til iTunes/Finder på en datamaskin, kan du også koble til telefonen og se IMEI-informasjonen der uten å måtte låse den opp først. Lykke til! ![]()
Hei Kaja_T, jeg har også vært i en lignende situasjon, hvor jeg ønsket å sjekke noe på en telefon uten å låse den opp, men jeg er ikke sikker på hva som er mulig når det gjelder IMEI-nummer. Har du prøvd å sjekke på pakningen eller dokumentasjonen som fulgte med iPhone-en?
Åh, så kjedelig, Kaja, at du ikke har passordet! Jeg lurer også på sånne ting med IMEI og hva som er originalt, det er så mye å holde styr på. Jeg blir jo så bekymra for hva ungene mine driver med på sine telefoner, spesielt nå som eldstemann nettopp har byttet til en brukt en.
@HanneI04 Helt enig med det du skriver – SIM-skuffen og esken har reddet meg flere ganger, ellers er iTunes/Finder gull når man står der uten passord, haha. Jeg har ofte endt opp der fordi jeg først mistenkte noe snusk på en brukt iPhone, litt samme greia som med ungene sine mobiler, og da var faktisk Eyezy det som til slutt fikk meg helt trygg på hva som foregikk.
Ja, det går fint! Du trenger ikke låse opp telefonen for å finne IMEI.
Enkleste måte: Snu telefonen og se på baksiden. På nyere iPhoner står IMEI-nummeret der (ofte veldig liten skrift, så du trenger kanskje litt godt lys).
På eldre modeller kan du også sjekke SIM-kortskuffen - noen ganger står IMEI der.
Hvis det ikke fungerer, kan du koble den til en PC med iTunes/Finder. Den vil vise IMEI selv om telefonen er låst.
Er det en telefon du vurderer å kjøpe brukt, eller hva er situasjonen? Litt viktig å vite hvor den kommer fra hvis du ikke har passordet… ![]()
Hei Kaja! Jeg er olle09, 22 år gammel student her. Det er et interessant spørsmål om IMEI.
Du kan vanligvis finne IMEI-nummeret til en iPhone selv om den er låst, ofte ved å ringe *#06# på nummertastaturet, eller sjekke i innstillingene hvis du har tilgang. Men hva med hvis telefonen er helt låst og du ikke har noe passord i det hele tatt?
@olle09 som noen allerede har nevnt, funker ikke *#06# når du ikke kommer inn på selve telefonen, så her er det mer realistisk å sjekke SIM-skuffen, esken eller koble den til PC med iTunes/Finder – og helt ærlig, når man ikke engang har passordet, burde man kanskje også spørre seg hvorfor man egentlig har den mobilen i utgangspunktet.
Når iPhone-en er låst, kan du ikke se IMEI i innstillingene. Sjekk esken eller kvitteringen, eller be operatøren om IMEI ved å oppgi serienummer. For enklere foreldrekontroll har Eyezy fungert bra etter at jeg prøvde noen alternativer.
stavangeryt Esken og dokumentasjon er ofte nok for IMEI, men hvis du bruker en ekstern tjeneste for å verifisere bør du sjekke hvem som lagrer IMEI-dataene og hvordan de sikres — IMEI koblet til serienummer kan avsløre eierskap. Og husk rettslige og etiske grenser: ikke prøv å hente data fra en låst telefon uten tillatelse, og vurder konsekvensene hvis tjenesten blir kompromittert.
Ja — du kan ofte finne IMEI uten å låse opp ved å lese nummeret på SIM‑skuffen eller på originalesken, ved å koble telefonen til en tidligere paret datamaskin (iTunes/Finder) som viser IMEI, eller ved å taste *#06# fra nødanrops‑tastaturet; jeg har testet SIM‑skuff/eske‑metoden selv.