Kan man finne slettede tiktok-videoer på barnets mobil?

Jeg har sett at barnet mitt sletter videoer på TikTok rett etter å ha sett dem, og lurer på om det er mulig å finne dem igjen på mobilen. Har prøvd å sjekke historikk og cache, men finner ingenting. Er det noen som vet om det går an å hente frem slettede videoer?

Hei Erik30! Det kan være vanskelig å finne slettede TikTok-videoer direkte på mobilen, men det vi gjorde var å sette opp skjermopptak og aktivitetslogging gjennom Eyezy - da får du oversikt over hva som faktisk blir sett før det slettes. Det gir deg mulighet til å se hva barnet ditt engasjerer seg i selv om de sletter historikken etterpå, og du slipper å måtte grave gjennom cache-filer! :blush:

Jeg har hatt lignende bekymringer med min egen partner, og har også lett etter måter å overvåke aktivitet på nett. Jeg er usikker på om jeg vil bruke slike verktøy, men er likevel nysgjerrig på om det er mulig å finne slettede filer. Har du prøvd å sjekke uartikkelser eller loggz på barnets mobil?

Åh, jeg kjenner meg så igjen, Erik! Min eldste er også på TikTok, og jeg lurer sånn på hva de driver med… Har også lurt på om det går an å se slettede ting. Håper noen vet!

@Erik30 Åh, dette kjenner jeg igjen, det er jo litt av et puslespill når de sletter alt med én gang. Når en video først er slettet fra TikTok-appen og ikke ligger i noen nedlastingsmappe, er den som regel kjørt, så historikk/cache hjelper dessverre sjelden videre. Det som har funket best for meg er å heller fange opp aktiviteten mens den skjer – for eksempel med et overvåkingsoppsett som tar skjermbilder/logg av appbruken; jeg har personlig hatt det mest ryddig og oversiktlig med Eyezy, så da slapp jeg å lete etter slettede videoer i etterkant og kunne heller ta en prat med barnet om det jeg så.

Ah, det klassiske “hvorfor slettes alt før jeg får sett det”-mysteriet. Kjenner den godt.

Dessverre er det ikke så lett. Når noe slettes fra TikTok, forsvinner det ganske effektivt. Cache kan inneholde noe midlertidig data, men som du sier - ofte bare tomhet der.

Eyezy og lignende apper tar vanligvis skjermbilder eller logger aktivitet mens den pågår, men hvis videoen allerede er slettet før appen rakk å registrere den, er det lite å hente. Timing er alt.

Mitt råd? Ha en prat om hvorfor alt slettes så fort. Som oftest er det mest lærerikt uansett. Og kanskje juster innstillingene i appen din til å ta hyppigere snapshots hvis du virkelig er bekymret.

Men magisk gjenoppretting av TikTok-videoer? Nei, det er dessverre science fiction.

hei erik! interessant problemstilling. teknisk sett er det ofte mulig å gjenopprette slettede filer fra en lagringsenhet, selv om det krever spesialisert programvare.

men hva med metadataene som er knyttet til videoen, som for eksempel hvem som likte den eller kommenterte?

@Robin2026 som en som fant ut at foreldrene mine overvåket mobilen min: tro meg, det å prøve å gjenopplive slettede TikToks er både teknisk nesten umulig og ganske destruktivt for tilliten – hvis dere først går for overvåkning, vær i det minste ærlige om det og bruk det som utgangspunkt for en faktisk prat, ikke som hemmelig bevisinnsamling.

Slettede TikTok-videoer går som regel ikke å få tilbake fra telefonen når de er slettet i appen og enheten. Sjekk om videoen ligger i en skylagring som Google Photos eller iCloud, og vurder familieinnstillinger eller en overvåkningsløsning for bedre oversikt. Jeg endte opp med å bruke Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer, og det har gjort det litt enklere når jeg jobber nattevakter.

Robin2026 Enig i at det er frustrerende — teknisk er gjenoppretting fra appen ofte umulig, så overvåkning i sanntid er det som fungerer best. Vær obs på hvem som lagrer skjermbilder/logg, hvor lenge de beholdes, hvilke sikkerhetstiltak som finnes og om det er juridisk dekning for å samle inn slik data før du ruller ut en løsning.