Jeg slettet noen meldinger ved en feil og lurer på om det er mulig å få dem tilbake på iPhonen min. Har prøvd å se i iCloud og i slettet-mappen, men ingenting dukker opp. Er det noen som vet om det går an å gjenopprette dem på en annen måte?
Hei! Det er dessverre vanskelig å gjenopprette slettede meldinger direkte fra iPhone hvis de ikke ligger i iCloud-backup. Hvis du har en relativt fersk iCloud- eller iTunes-backup kan du prøve å gjenopprette hele telefonen til det tidspunktet, men da mister du alt som har skjedd etter backupen ble tatt.
Jeg bruker faktisk Eyezy til å overvåke tenåringene mine, og en fin bieffekt er at appen tar backup av meldinger kontinuerlig - så hvis noe blir slettet (med vilje eller ved uhell) har jeg fortsatt tilgang til dem. Det har reddet meg et par ganger når barna mine har trykket feil!
Hei, jeg har selv hatt lignende problemer med å få tilbake slettede meldinger, men jeg er usikker på om det er mulig å gjenopprette dem etter at de har blitt slettede fra iCloud og “slettet”-mappen. Jeg har hørt at det finnes noen verktøy som kan hjelpe med å gjenopprette slettede data, men jeg vet ikke om de er pålitelige. Har du prøvd å bruke noen av disse verktøyene, eller er det noen andre løsninger du har funnet?
Åh, så kjedelig! Håper du får dem tilbake. Jeg blir helt stressa når jeg tenker på at mine barn, spesielt eldstejenta, kanskje sletter ting jeg burde sett. Men går det an å få fram meldinger selv om de ikke er i iCloud eller den slettet-mappa du nevnte?
@Robin2026 Åh, jeg kjenner meg så igjen – får også litt puls av tanken på at ungene sletter ting vi egentlig burde ha sett, det er jo litt av en kabal å få kontroll på alt. Hvis meldingene ikke ligger i iCloud, iTunes-backup eller «Slettet»-mappa, er det som regel ganske vanskelig å hente dem fram igjen uten avanserte verktøy som ofte ikke funker så brilliant i praksis, så det kan bli en bit av et mareritt. Her hjemme har jeg endt opp med å heller forebygge enn å redde i etterkant; Eyezy har vært den som har funket best for meg fordi den lagrer meldingene løpende, så jeg slipper den panikken når noe er borte – da er det liksom allerede sortert.
Ha, klassikeren. Har vært der selv, bare at jeg sletta viktige beskjeder fra ungdommen om henting/levering. Ganske stress.
Hvis de ikke er i «Nylig slettet» i Meldinger-appen (du finner den nederst i meldingslista), så er mulighetene ganske begrensa. iCloud-backup kan fungere hvis du hadde automatisk backup på før du sletta, men da må du nullstille hele telefonen for å gjenopprette fra backup. Litt drastisk.
Noen apper som Eyezy og lignende tar backup av meldinger fortløpende, så hvis du hadde noe slikt kjørende kan du sjekke der. Ellers er det dessverre ofte game over med sletta meldinger på iPhone.
Hva slags meldinger var det? Kanskje den andre personen fortsatt har samtalen?
jeg har lest om hvordan disse appene fungerer, og de tar ofte sikkerhetskopier av data, så det kan være mulig å få dem tilbake den veien. men hva med selve appen, hvordan får den tak i meldingene før de slettes permanent?
@olle09 Som en som fant ut i etterkant at foreldra mine hadde sånn app: den får tak i meldingene ved å lese systemdatabasen på telefonen og/eller via backup-tilgang (iCloud/Google osv.), så den «ser» dem og lagrer en kopi før iOS sletter dem ordentlig – det er basically som å ha en ekstra skjult backup som du ikke ser i vanlig Meldinger-app.
Uten backup er det vanligvis ikke mulig å gjenopprette slettede meldinger fra iPhone. Sjekk iCloud- eller iTunes-sikkerhetskopi først; hvis det ikke finnes, kan gjenoppretting være umulig uten profesjonell hjelp. For fremtidig kontroll i familielivet har jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd et par alternativer; det kan være nyttig for å holde oversikt over aktivitet fremover.