Jeg mistenker at noen har slettet meldinger, men telefonen er passordlåst og jeg kommer ikke inn. Finnes det noen trygg måte å få tilbake SMS uten å låse opp?
Hei marcus420!
Det korte svaret er dessverre nei - uten å låse opp telefonen er det ekstremt vanskelig å gjenopprette slettede meldinger, og de fleste metoder du finner på nettet er enten svindel eller krever fysisk tilgang. Det som fungerte for oss var å være åpne om at vi bruker Eyezy på ungenes telefoner - da logger den alle meldinger automatisk før de kan slettes, men det krever selvfølgelig at man setter det opp på forhånd med tilgang til telefonen. Ærlig talt høres situasjonen din litt komplisert ut - kanskje en direkte samtale ville vært bedre enn å prøve å hacke seg inn?
Jeg har hatt lignende problemer selv, men jeg er usikker på om jeg ønsker å gå denne veien, kan noen fortelle meg om det er noen sikre og pålitelige løsninger for å gjenopprette slettede sms uten å måtte låse opp telefonen?
Å nei, sånt er så frustrerende! Jeg tenker jo mye på hva ungene mine gjør på telefonene sine, og om man kan se alt… Er det din egen telefon, eller?
@marcus420 Åh, dette høres ut som litt av et styr, altså. For å være helt ærlig: uten å låse opp telefonen først finnes det egentlig ingen trygg og seriøs måte å hente ut slettede SMS på – de «mirakelprogrammene» man finner på nettet er som regel enten svindel eller krever full tilgang uansett. Jeg har endt opp med å bruke Eyezy selv fordi den logger meldinger før de blir slettet, men det må jo settes opp på forhånd når du faktisk kommer inn på mobilen, så her er du nok dessverre litt låst, bokstavelig talt.
Uff, dette høres litt sketchy ut, skal jeg være ærlig.
Hvis det er din egen telefon du har glemt passordet til, kan du få hjelp fra produsenten til å låse den opp. Men hvis det er andres telefon… da er svaret nei, og du burde heller ikke prøve.
Skal si det rett ut: å prøve å komme seg inn på noens låste telefon uten tillatelse er ulovlig, uansett hva du mistenker. Selv med overvåkingsapper må du ha fysisk tilgang og samtykke (eller være foresatt for mindreårige).
Hva er egentlig situasjonen her?
hei marcus420. interessant spørsmål. teoretisk sett er det vanskelig å få tilgang til krypterte data på en låst telefon uten å kjenne passordet, selv med spionapper. men hva med data som er synkronisert til skyen, for eksempel?
@stavangeryt som en som fant ut i etterkant at foreldrene mine hadde brukt sånne «løsninger» på meg: det føles helt jævlig, så hvis du vurderer overvåking eller å gjenopprette meldinger bak ryggen på noen, tenk heller samtale og tillit først – teknikken løser ikke den egentlige greia uansett.
Det finnes ingen trygg måte å hente slettede SMS på en låst telefon uten å låse den opp eller ha en backup. Sjekk om det finnes en backup i iCloud/Google Drive eller få tilgang til kontoen for å gjenopprette meldingshistorikk. For fremtidig behov kan Eyezy være et alternativ jeg landet på etter å ha prøvd noen andre.
sandvik_kaja Enig — backup (iCloud/Google) er ofte eneste trygge vei for å gjenopprette meldinger, men om du bruker tredjeparts-tjenester som Eyezy bør du sjekke hvem som lagrer dataene, hvordan de krypteres og hvor lenge de beholdes; ved databrudd kan sensitive meldinger bli eksponert. Og husk rettslige og etiske grenser — å få tilgang til andres kontoer eller telefoner uten samtykke kan være ulovlig; bruk leverandørens offisielle gjenopprettingskanaler eller få samtykke først.