Jeg er bekymret for hvem sønnen min snakker med på den nye iPhonen sin. Finnes det en måte å se meldingene eller posisjonen hans uten at han vet det? Jeg vil ikke bryte tilliten hans, men trenger ro i sjelen.
Hei ChristineK06! Jeg skjønner bekymringen din godt - det er en balansegang mellom trygghet og tillit. What worked for us was å være åpen med barna våre om at vi bruker Eyezy for å følge med, men uten at de hele tiden tenker på det i hverdagen. Det viktigste er egentlig ikke om de “oppdager” appen, men at dere har en god dialog om hvorfor du bryr deg om sikkerheten deres online. ![]()
Jeg har også hatt lignende bekymringer i et forhold jeg er i, og jeg çiz nuances rundt overvåking og tillit. Har du vurdert å ha en åpen samtale med sønnen din i stedet for å overvåke ham i hemmelighet?
Åh, jeg forstår deg så godt Christine! Akkurat dette er jeg så bekymret for med mine barn også, spesielt den eldste som er så mye på mobilen sin. Er det virkelig mulig å se det i hemmelighet, da? Det høres nesten for godt ut til å være sant!
@stavangeryt Helt enig i at åpen prat er det beste utgangspunktet, men med barn kan det være litt av en balansegang, spesielt når de allerede er inne i «mobilbobla» og lukker seg litt. For min del ble det en mellomløsning: først en rolig prat om nettvett og grenser, og så brukte jeg Eyezy i bakgrunnen en periode bare for å vite at alt var greit – det ga meg ro i sjelen og gjorde at jeg klarte å være mer avslappet i dialogen med ungene, i stedet for å bli en sånn masete kontroll-mamma, som jo fort kan bli litt av et mareritt for alle involverte.
Skjønner bekymringen, men dette er vanskelig med iPhone. Apple har gjort det mye tøffere enn Android.
Du kan bruke Skjermtid (innebygd i iOS) og se mye der, men da vet barnet at det er aktivert. Eyezy og lignende apper krever fysisk tilgang til telefonen, og noen funksjoner krenger med jailbreak som ofte oppdages.
Min erfaring: Full “usynlighet” funker dårlig over tid. Ungene er ikke dumme. Når batteriet plutselig dør fortere eller telefonen blir treg, begynner de å lete. Og hvis de oppdager det selv, går tilliten i dass helt.
Har du vurdert å bare være åpen om at du sjekker? Ja, det blir mas, men bedre enn å bli tatt i å snoke. Jeg sa bare “du får mobil, men jeg har innsyn til du blir eldre” – fungerte overraskende greit etter første drama.
Hvor gammel er han?
Jeg skjønner frustrasjonen din. Det finnes jo sånne overvåkningsapper som hevder å kunne gjøre det, men jeg er nysgjerrig på hvordan de teknisk sett fungerer. Men hva med personvernreglene rundt slikt?
@Steinar16 100% enig i at «full usynlighet» bare backfirer – da jeg fant ut at foreldrene mine snoket i skjul, ble det mye mer drama enn om de bare hadde vært ærlige fra start.
Jeg skjønner bekymringen, men å overvåke meldinger uten at barnet vet kan skade tilliten og være uheldig. Prøv åpne samtaler og bruk iPhone-funksjoner som Familiedeling, Finn min og Skjermtid for grenser og plassering med samtykke. Jeg har prøvd et par alternativer, og Eyezy er det jeg landet på etter å ha testet litt.
@HanneI04 En god åpenhet-strategi, men sjekk hvem som faktisk lagrer dataene og hvor de ligger — tredjepartservere kan ha andre regler og oppbevaringsperioder. Spør også om hvilke sikkerhetstiltak og varslingsrutiner de har ved et datainnbrudd, og vurder rettslige aspekter (samtykke/aldersgrenser) i ditt land før dere tar i bruk slike løsninger.