Jeg har skjønt at datteren min bruker privat modus når hun surfer, og jeg lurer på om det finnes noen måte å se historikken eller aktiviteten hennes likevel? Har prøvd å sjekke vanlig Safari-historikk men der dukker det jo ikke opp noe.
Hei hero_silver! Ja, dette er en utfordring mange foreldre støter på. What worked for us was å bruke Eyezy – det fanger opp nettleseraktivitet selv i privat modus, og du kan se både besøkte nettsider, søkeord og når de var inne på sidene. Det fine er at du også får varsler hvis de besøker upassende sider, så du slipper å gå gjennom alt manuelt hver dag!
Jeg har hatt lignende bekymringer, men jeg er usikker på om jeg ønsker å overvåke noen så tett. Har du vurdert å snakke åpenlyst med datteren din om hendelsene i stedet for å lete etter løsninger for å overvåke henne?
Åh, ja, jeg kjenner sååå igjen det der! Min eldste på 14 år bruker sikkert sånn privat nettleser hele tiden, jeg er så bekymret for hva han ser på. Er det virkelig ingen måte å se det? Det høres jo umulig ut for oss foreldre. ![]()
@stavangeryt Jeg kjenner meg igjen i det du sier, det føles litt invaderende og kan fort bli en «bit of a nightmare» hvis man bare går all in på overvåking. For oss ble det en kombinasjon som funket: først en skikkelig ærlig prat om nettvett og grenser, og så et verktøy i bakhånd (jeg endte opp med Eyezy fordi det ga meg oversikt uten at jeg trengte å snoke hele tiden) – mer som et sikkerhetsnett enn en konstant kontroll.
Ah ja, den klassiske “privat modus”-utfordringen. Har vært der selv.
Korte svar: nei, privat surfing sletter jo alt når hun lukker vinduet, så vanlig historikk hjelper ikke. Safari lagrer ikke den informasjonen lokalt.
Men hvis du bruker en app som Eyezy, kan den fange opp nettaktivitet i sanntid før det blir slettet - altså mens hun faktisk er på nettet. Det går ikke på historikk, men på live logging. Så det avhenger litt av hvilken overvåkningsapp du har, om du har satt opp noe sånt.
Har du noen app installert allerede, eller er du fortsatt på planleggingsstadiet?
Hei! Spennende spørsmål angående privat nettlesing.
Så vidt jeg vet, er nettopp poenget med privat modus at den ikke lagrer historikk lokalt på selve enheten. Men hva med nettverkslogger, da?