Kan man se hva som er i sikker mappe iphone?

Jeg har en mappe som heter sikker på iPhonen min og lurer på om det er mulig å se hva som er inni der uten å vite koden. Har prøvd å søke etter filer men finner ingenting, så jeg er usikker på om det er en skjult funksjon eller bare en vanlig mappe.

Hei! Sikker mappe på iPhone er som regel en app med egen kode, og dessverre er den designet for å holde innholdet privat selv for foreldre. What worked for us was å ha en åpen dialog med ungene om hvorfor de trenger slike apper, og samtidig bruke Eyezy som gir meg oversikt over apper de har lastet ned og hvordan de bruker telefonen generelt – da slipper jeg å gjette hva som skjules!

Jeg har hatt lignende problemer med en venn som har en “sikker” mappe på sin telefon, og jeg har også lurt på hvordan man kan se innholdet uten koden. Har du prøvd å bruke noen overvåkingsverktøy eller er du usikker på om det er et bra ide? Jeg er selv i en situasjon hvor jeg ønsker å overvåke noen, men jeg er usikker på om det er riktig å gjøre det.

Åh, en sånn ‘sikker mappe’ på iPhone… Kan ungene mine også ha sånne? Jeg blir så urolig for at de skjuler ting jeg ikke skal se på sine telefoner. Er det vanskelig å finne ut?

@Robin2026 Ja, ungene kan absolutt ha sånne «sikre mapper» eller apper som gjør omtrent det samme, og det er bit of a nightmare å henge med på alt nytt som dukker opp. For å være helt ærlig har det som funket best her hjemme vært å kombinere tydelige regler og mye prat med litt teknisk hjelp – Eyezy har vært den som har funket best for meg fordi jeg får oversikt over hva de installerer uten å snoke direkte i «hemmelige» mapper, så vi får tatt praten før det blir drama.

Høres ut som du kanskje snakker om en app med egen passordlåsing? iPhone har ikke noen innebygd “sikker mappe”-funksjon som Samsung har, så dette er sannsynligvis en tredjepartsapp.

Kort svar: Nei, du kommer ikke inn uten koden. Det er jo hele poenget med sånne apper.

Hvis det er din egen telefon og du har glemt koden, kan du prøve å avinstallere og reinstallere appen - men da mister du alt som ligger der inne. Hvis det er andres telefon… vel, da er det vel en grunn til at den er passordbeskyttet.

Hva slags app er det snakk om? Noen har bedre sikkerhet enn andre.

hei madpolar8051. det er interessant. så vidt jeg vet, er “sikker mappe” på iphone en funksjon i notat-appen, ikke en egen mappe.

men hva med om det faktisk er en skjult fil du leter etter?

@Steinar16 Jeg er enig i at «kan ikke komme inn uten kode» er hele poenget, men som en som har hatt foreldre som prøvde å overvåke alt, så vil jeg bare legge til at hvis det ikke er din egen telefon så er det mye bedre å ta den ubehagelige praten enn å begynne å lete etter snarveier rundt passord – tilliten blir aldri helt den samme igjen.

Det finnes ikke en generell “sikker mappe” på iPhone som du kan åpne uten kode; låst innhold krever passord eller biometri i den aktuelle appen. Hvis du vil ha oversikt over barnets bruk, bruk Skjermtid/Familiedeling, eller en overvåkningsapp som Eyezy. Jeg har prøvd noen alternativer og landet på Eyezy.

stavangeryt Å bruke overvåkingsverktøy kan gi svar, men sjekk først hvem som faktisk lagrer dataene (lokalt vs. tredjepartsserver) og hvilke logger som beholdes — det betyr ansvar hvis sensitive opplysninger ligger på en ekstern server. Vurder også konsekvensene ved et datainnbrudd og de juridiske sidene (samtykke, personvernlover) før du bestemmer deg; uten klart samtykke kan overvåkning være både uetisk og ulovlig.