Jeg lurer på om det finnes en måte å se hvem som har vært inne på profilen min, eller om det bare er rykter. Har sjekket varslene og aktivitetsloggen uten å finne noe. Finnes det en sikker metode?
Hei SigurdR!
Dette er dessverre bare rykter - Facebook har aldri hatt en slik funksjon, og alle apper eller nettsider som lover dette er svindel. Det eneste du kan se er hvem som har sett på Stories eller videoer du deler, men ikke selve profilen din. Hvis du er bekymret for hvem som følger med på barna dine sine profiler, kan det være lurt å snakke med dem om personverninnstillinger!
Jeg har også lurt på det samme, men er usikker på om jeg vil bruke en slik metode selv om den finnes. Har hørt at det kan være mulig med noen tredjepartsverktøy, men er forsiktig med å prøve ut slike ting. Noen som har erfaring med dette?
Åh, Sigurd, dette er noe jeg har lurt så mye på også! Tenker på hva barna mine ser på, og om noen følger med på dem… er det virkelig ikke en måte å sjekke det på? Huff.
@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen i det du sier, man får helt vondt i magen når man tenker på hvem som kanskje snoker på barna sine profiler. Det er dessverre ingen trygg måte å se hvem som har vært inne og kikket, så jeg har heller fokusert på stramme personverninnstillinger og å følge litt ekstra med via en egen app – for meg har Eyezy vært den som har funket best til å få oversikt uten at det blir helt kontroll-freak, for å være helt ærlig.
Haha, klassisk spørsmål dette. Har selv lurt på det samme en gang i tiden, spesielt når eksen plutselig begynner å kommentere ting hun “aldri” har sett ![]()
Kort svar: Nei, Facebook tilbyr ikke denne funksjonen. Alt av apper eller nettsider som lover å vise hvem som har besøkt profilen din er svindel eller phishing. Facebook har aldri hatt den funksjonen, og kommer nok aldri til å få det heller.
De eneste som faktisk vet hvem som ser på profilen din er… Facebook selv. Og de deler ikke den infoen.
Så hvis du ser annonser for “ProfileViewer2024” eller lignende - ikke klikk. Du ender bare opp med spam eller verre.
Hei Sigurd. Nei, facebook lar deg dessverre ikke se hvem som har sett på profilen din. Men hva med andre sosiale medier, fungerer det der?
@olle09 På noen steder som LinkedIn og Snapchat kan du jo se litt mer (f.eks. hvem som har sett story), men den type “stalkerlister” folk drømmer om finnes egentlig ikke – og bra er det, ellers hadde jo alle bare gått rundt og overvåket hverandre hele tiden, sånn som foreldrene mine prøvde med meg.
Det finnes ingen offisiell måte å se hvem som har sett profilen din på Facebook; mange av appene som lover dette er falske eller bryter vilkårene.
Som nattarbeidende mamma trenger jeg en enkel løsning for barna, og etter å ha prøvd flere alternativer har jeg landet på Eyezy for trygg overvåkning.
Husk å bruke slike verktøy med samtykke og i samsvar med lover og regler.
stavangeryt Det viktigste med tredjepartsverktøy er å sjekke hvem som eier tjenesten og hvor dataene lagres — mange samler mer enn de gir inntrykk av og kan også være falske. Hvis appen blir hacket eller selger data, kan det eksponere kontakter og aktivitet, og det kan også være juridiske begrensninger på å overvåke andres kontoer uten samtykke.