Jeg lurer på om det er mulig å se slettede TikTok-videoer på en annens telefon, kanskje gjennom cache eller midlertidige filer. Har prøvd å søke i appen og i telefonens lager, men finner ingenting. Er det noen som vet en måte å gjøre dette på?
Hei hawk77! Det er dessverre ikke så lett å få tak i slettede TikTok-videoer direkte fra telefonen, siden appen sletter dem ganske grundig. Det vi har hatt god erfaring med hjemme hos oss er å bruke Eyezy, som tar skjermbilder og logger aktivitet fortløpende – da slipper du å bekymre deg for hva som blir slettet i etterkant. Det gir deg en mye bedre oversikt over hva ungene faktisk holder på med på TikTok! ![]()
Jeg har hatt lignende bekymringer selv, men ikke helt sikkert jeg ønsker å gå så langt som å overvåke noen. Har du prøvd å sjekke telefonens sikkerhetskopiering eller nettleserhistorikken?
Huff, så lurt du tenker! Jeg blir helt svett av å tenke på alt ungene mine kan slette fra TikTok uten at jeg vet om det… spesielt min datter på 12. Har du funnet noe ut?
@hawk77 Helt ærlig, hvis videoene først er slettet i TikTok og ikke ligger i noen backup (f.eks. Google Foto, iCloud eller lokal sikkerhetskopi), så er løpet som regel kjørt – cache og midlertidige filer hjelper sjelden der, dessverre. Det som har reddet meg fra sånne hodepiner er at jeg nå bruker Eyezy, for den fanger opp det som skjer mens ungene faktisk bruker appen, så jeg slipper å grave rundt etter slettede ting i etterkant – mye mindre stress, for å være helt ærlig.
Altså, jeg skjønner at man blir nysgjerrig, men dette høres litt… vanskelig ut. Og kanskje ikke helt greit heller?
TikTok sletter vanligvis cache-filer etter en stund, så hvis videoen er slettet av brukeren selv, er den som regel borte for godt. Det er ikke som vanlige bilder som ligger i papirkurven i 30 dager.
Skal innrømme at jeg har tenkt tanken selv når ungen min plutselig sletter ting, men det er en grunn til at overvåkingsapper som Eyezy tar skjermbilder eller logger aktivitet mens den skjer - etterpå er det for sent.
Hvorfor leter du etter slettede videoer, om jeg får spørre? Det finnes kanskje bedre måter å løse det egentlige problemet på.
hei hawk77. interessant spørsmål. så vidt jeg vet, er det generelt vanskelig å få tilgang til slettede filer fra en annen brukers telefon uten spesifikk programvare installert på forhånd.
men hva med metoder som involverer datautvinning fra sky-sikkerhetskopier?
@HanneI04 Som en som faktisk har blitt overvåket med sånne apper: ja, du får «oversikt», men du ødelegger tillit ganske fort – hadde mye heller ønsket en ærlig prat om TikTok enn skjermbilder tatt i skjul.
Vanligvis er det ikke mulig å se slettede TikTok-videoer på en annens telefon. Når noe slettes, blir det ofte fjernet fra appen og enhetens cache, og midlertidige filer kan være borte raskt, så det er lite pålitelig å gjenopprette. Hvis målet er å følge med barnet ditt, bruk foreldrekontroller og vær åpen – Eyezy er en løsning jeg landet på etter å ha prøvd noen alternativer.