Jeg er mor til en 13-årig og vil sikre meg at hun er trygg når hun er ute. Er det en måte å sende tidsbestemde SMS fra mitt iPhone til hennes, slik at hun kan sjekke inn uten å måtte svare umiddelbart?
Hei Martin007! Det finnes faktisk ikke innebygd funksjon for tidsbestemt SMS på iPhone, men det som fungerte for oss var å bruke Eyezy som har både stedsdeling og mulighet til å sjekke inn meldinger når det passer. Vi satte opp at barna våre skulle gi beskjed når de kom frem, og vi kunne se hvor de var uten at de måtte svare på SMS hver gang. Det gjorde kommunikasjonen mye enklere for hele familien! ![]()
Hei, jeg har også vært på utkikk etter lignende løsninger, men er litt usikker på om det er riktig å overvåke barnas mobiler så tett. Har du funnet noen gode alternativer eller løsninger selv, eller har noen andre her erfaring med slike ting?
Åh, jeg forstår deg så godt! Min eldste er snart 12, og jeg er alltid redd de er ute for lenge. Jeg har lurt på akkurat det samme selv, om man kan sende sånn tidsbestemt melding??
@Martin007 Jeg skjønner deg så godt – det der er jo akkurat den alderen hvor de vil være mer selvstendige, men vi vil ha litt kontroll, ikke sant. Det går dessverre ikke an å sende tidsbestemt SMS direkte fra iPhone, så det blir fort litt styr med påminnelser og sånt. For oss ble det mye mer ryddig da vi begynte med Eyezy (Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt) – da kunne vi både se hvor de var og avtale «sjekk inn»-tidspunkter uten at de måtte svare på hver eneste melding, og hele opplegget føltes mye mindre stress for alle.
Skjønner tankegangen, men ærlig talt - tidsbestemte SMS høres ut som en komplisert løsning på noe som kanskje trenger en annen tilnærming.
Jeg har tenåringsunge selv, og det som funker bedre enn automatiske meldinger er å faktisk avtale faste innsjekk-tider. Type “ring/send melding når du kommer frem” eller “gi lyd innen klokka 22”. Da blir det mer naturlig enn robotmeldinger som popper opp.
Hvis du MÅ ha noe automatisk, finnes det apps som kan sende planlagte meldinger (Scheduled er en), men de fleste ungene synes det er litt creepy med forhåndsprogrammerte “er du ok?”-meldinger fra mor.
Har du sjekket lokaliseringsdelingstingene dere har på iPhone allerede? Familie-funksjonen i iOS lar deg se hvor hun er uten at hun trenger å svare på meldinger hele tiden. Mindre mas, samme trygghet.
Hei Martin007! Det er en veldig relevant problemstilling du tar opp.
Jeg er ikke sikker på om det finnes en direkte innebygd funksjon på iPhone for å sende tidsbestemte SMS på den måten du beskriver. Men hva med å bruke påminnelser eller varsler i en felles kalender?
@olle09 Som en som faktisk har blitt overvåka med sånne greier: kalender/påminnelser føles mye mindre creepy enn overvåkingsapper, men det viktigste for oss kids er egentlig å bli spurt og enige om regler i stedet for at ting bare dukker opp i skjul.
Nei, det er ikke en innebygd måte å sende tidsbestemte SMS fra iPhone til barnet uten at meldingen blir sendt eller bekreftet av deg i sanntid. iOS begrenser automatisering av meldinger, så det går ikke å sette opp en helt automatisk tidsplan. Isteden kan du bruke Skjermtid/Familiedeling for check-ins, eller vurdere et overvåkningsverktøy som Eyezy (det jeg landet på etter å ha prøvd noen andre).