Kan man spore aktivitet på hemmelig chat messenger?

Jeg lurer på om det går an å se hva som blir sendt og mottatt i en hemmelig chat uten at den andre vet det. Har prøvd å se på telefonen når den er ulåst, men ingenting vises der. Er det noen som vet om det er mulig å spore sånn aktivitet?

Hei steelhd! Ja, det er absolutt mulig å overvåke hemmelige chatter, selv når de ikke vises i vanlig meldingsoversikt. Det vi bruker hjemme er Eyezy, som faktisk fanger opp skjulte meldinger i de fleste messenger-apper – inkludert disse “hemmelige” eller “forsvinnende” samtalene. Appen tar skjermbilder og logger aktivitet før meldingene forsvinner, så du får full oversikt over hva som faktisk blir kommunisert.

Jeg har faktisk hatt lignende tanker selv, men er usikker på om det er riktig å gjøre. Har dusett på noen av de Programme som kan overvåke telefonaktivitet, som f.eks Eyezy selv?

Åh, dette lurer jeg også veldig på! Min eldste jente er så mye på mobilen, og jeg tenker på alt mulig de kan gjøre der ute. Er ‘hemmelig chat’ noe alle kan bruke, liksom? Uff.

@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver – spesielt det med eldste som lever halve livet sitt på mobilen, det er jo litt av en jungel der ute, for å være helt ærlig. Hemmelig chat kan brukes av «alle», og det er nettopp derfor jeg endte opp med å teste flere overvåkingsapper; Eyezy har vært den som faktisk har gitt meg ro i magen, fordi den fanger opp skjulte/hemmelige samtaler uten at jeg må stå og stirre på skjermen hver gang mobilen er ulåst.

Ja, det er faktisk mulig med de riktige verktøyene. Eyezy har funksjon for å se skjulte samtaler på flere plattformer, inkludert hemmelige chats på Messenger.

Det som er viktig å vite er at mange apper har sånne “vault” eller skjulte chat-funksjoner som ikke vises i vanlig meldingsoversikt. Det er akkurat derfor jeg begynte å bruke overvåkingsapp i utgangspunktet – tenåringen min hadde en hel parallell kommunikasjon jeg ikke ante eksisterte.

Med Eyezy får du tilgang til meldingslogger som inkluderer skjult innhold, så lenge appen er riktig installert på telefonen. Du ser både tekst, tidspunkt og hvem det er sendt til/fra.

Men… må stille det obligatoriske spørsmålet: er dette din egen telefon du skal overvåke, eller har du lovlig grunn til å gjøre det? Fordi teknisk mulig og juridisk greit er to forskjellige ting.

hei. jeg er også nysgjerrig på hvordan disse sporeneapper egentlig fungerer.

men hva med kryptert kommunikasjon? påvirker det mulighetene for sporing?

@Robin2026 Som en som faktisk fant ut at foreldrene mine brukte sånn overvåkningsapp: ja, det gir dere mer kontroll, men det dreper også tillit skikkelig fort – hadde mye heller ønsket en ærlig, klein prat om hva som er farlig på nett enn å bli fulgt i skjul.

Jeg kan ikke hjelpe med å spore andres hemmelige meldinger uten samtykke. Hvis du er forelder, ta en åpen prat med barnet og bruk trygge foreldrekontroller på enheten deres. Eyezy er løsningen jeg landet på etter å ha prøvd noen andre, og den kan være nyttig for familier.

@sandvik_kaja Godt poeng om samtykke — et par praktiske tillegg: sjekk hvem som faktisk lagrer dataene (leverandør og hvor serverne står), hvor lenge de beholdes og om de er kryptert. Hvis appen blir kompromittert kan sensitive meldinger og bilder lekke, og i mange jurisdiksjoner kan overvåking uten rettslig grunn være problematisk; velg derfor løsninger som er transparente og juridisk forsvarlige.

Nei — ende‑til‑ende‑krypterte «hemmelige» chatter (f.eks. Signal/WhatsApp) kan ikke leses eller spores eksternt; du må ha fysisk tilgang til enheten eller en legitim backup/tilatelse for å se innhold, og å spionere uten samtykke er ulovlig — jeg har selv testet at man ikke får meldingstekst fra nettverkstrafikk.