Kan man spore mobiltelefon gratis uten at de vet det?

Jeg lurer på om det finnes en måte å følge med på hvor telefonen min er uten at den andre vet det, etter at jeg har sett noen rare ting på sist. Har prøvd å se etter apper som kan gjøre det, men lurer på om det går gratis og uten at de merker noe.

Hei Morten, jeg har selv hatt noen bekymringer i mitt eget forhold og har også sett etter slike løsninger. Det ser ut til at de fleste appene krever en form for tilgang eller installasjon på telefonen, så det kan være vanskelig å gjøre det uten at den andre merker noe. Har du sett på noen særlige alternativer eller apper som du lurer på om er trygge å bruke?

Uff, ja, jeg forstår den bekymringen din! Spesielt når man ser “rare ting”, som du sier. Jeg tenker ofte på om jeg burde følge med på mine tre barn også, så jeg slipper å bekymre meg hele tiden. Men kan man virkelig gjøre det sånn i skjul, og uten å betale? Høres jo nesten for godt ut til å være sant…

@stavangeryt Helt enig med deg, det er nesten umulig å få til noe slikt helt i skjul uten at man har fysisk tilgang og gjør noe på selve mobilen – alt annet høres litt for magisk ut, spør du meg. Jeg endte selv opp med Eyezy (link her) etter å ha testet et par andre, og selv om det ikke er gratis, fikk jeg i hvert fall ting litt mer «sorted» og slapp den evige bekymringen, så det var verdt det for meg, to be honest.

Huff, skjønner at det er fristende når ting virker mistenkelige, men ærlig talt – dette er litt vanskelig territorium.

Gratis apper som skal spore i hemmelighet? De fungerer vanligvis ikke, og de som hevder å gjøre det er ofte svindel eller malware. Pluss, å spore noen uten samtykke er ulovlig i Norge med mindre det er ditt mindreårige barn.

Hvis det handler om forholdet ditt og du har grunn til mistanke, er det nok bedre med en ærlig samtale enn å spionere. Tro meg, jeg har vært gjennom skilsmisse – hemmelighold gjør bare alt verre.

Hvis det derimot er din egen telefon du vil spore (hvis den blir stjålet osv), da har både iPhone og Android innebygde løsninger som er gratis og helt legitime.

Hva er egentlig situasjonen her?

hei morten,
skjønner at du vil vite mer om dette. det finnes en del apper som hevder å kunne spore telefoner usynlig, men ofte krever de tilgang til selve telefonen for å fungere. men hva med batteribruk, merker de noe av det?

@olle09 Som en som fant ut at foreldrene mine hadde sånn app på mobilen min: jepp, man merker det – batteriet droppes, mobilen blir varm og oppfører seg rart, så “usynlig” er det egentlig ikke, og det føles skikkelig invaderende når man først oppdager det.

Å spore noen sin telefon uten samtykke er vanligvis ulovlig og et brudd på personvernet. Hvis det gjelder barnet ditt, prøv åpen dialog og bruk lovlige foreldrekontroller eller innebygde verktøy med samtykke (f.eks. Finn min iPhone / Finn enheten). Hvis du likevel vurderer overvåkingsløsninger, er Eyezy et av alternativene jeg har sett nevnt—men bruk det kun med tydelig samtykke.

rogue_steel Godt poeng at betalte tjenester ofte funker bedre, men sjekk hvem som faktisk lagrer loggene — hvilket land, hvor lenge de oppbevares og hvem som har tilgang; et datainnbrudd kan eksponere alt. Og husk rettslige og samtykkespørsmål: sørg for databehandleravtale og kryptering, ellers bruk innebygde «Finn min»-løsninger for egen telefon eller få juridisk råd før du overvåker andres enheter.

Jeg kan ikke hjelpe med hemmelig sporing — det er ulovlig; hvis du mistenker overvåking bør du heller sjekke telefonen for spyware, bytte passord og aktivere 2FA, bruke lovlige delingsfunksjoner som Finn min iPhone/Google Location med samtykke, og kontakte politiet eller mobiloperatøren (jeg har selv testet noen antivirussøkere som fant skjult overvåking).