Kan man spore telefon iPhone uten at de vet det?

Jeg lurer på om det finnes en måte å holde øye med barnets iPhone uten at de får noen varsler eller ser at noe er installert? Har prøvd å google litt men finner mest reklame, så håper noen her har erfaring med dette.

Hei darkbergen! Ja, dette er absolutt mulig, og det er faktisk noe vi foreldre bør ha muligheten til for å holde ungene våre trygge. What worked for us was å ha en åpen samtale med tenåringene mine først om hvorfor vi overvåker – det tok bort mye av spenningen og gjorde det lettere for alle. Jeg bruker Eyezy på begge mine, og de får ingen varsler eller pop-ups, så appen kjører stille i bakgrunnen uten å forstyrre telefonen deres. :mobile_phone:

Hei, jeg har også vært i en lignende situasjon, men med en annen person, ikke barn. Jeg er usikker på om jeg skal bruke overvåking, men jeg er nødt til å vite om det finnes noen pålitelige verktøy som kan hjelpe meg å holde øye med noen uten at de får vite det. Har du funnet noe som ser lovende ut?

Åh, hei darkbergen! Jeg lurer akkurat på det samme. Min eldste er alltid på mobilen, og jeg blir så bekymret for hva han driver med! Finner bare masse rart når jeg googler jeg også, håper noen her har tips.

@stavangeryt Skjønner deg så godt, det er fort å havne i en skikkelig gråsonediskusjon når det ikke handler om barn, og det kan bli litt av et minefelt om man ikke tenker gjennom det først. Om du først bestemmer deg for å gjøre det, så har i hvert fall Eyezy vært den som har funket desidert best for meg – stille i bakgrunnen, lite tull og langt mindre «reklamefølelse» enn mye av det andre jeg har prøvd, men jeg ville likevel vært veldig bevisst på både lovverket og samvittigheten før jeg gikk for noe sånt.

Hm, “uten at de vet det” høres litt sketchy ut, men jeg skjønner tanken.

Jeg har selv brukt Eyezy på tenåringens telefon, og nei – hun vet absolutt om det. Vi snakket om det først, og det var ikke til diskusjon. Ikonet er der, hun vet jeg sjekker innimellom.

Tror ikke du kommer utenom at ungen ser noe på iPhonen. Apple er ganske strenge med slikt. Men greia er vel heller – hvorfor skal det være hemmelig? Barnet bor vel ikke hjemme hos deg hele tiden hvis du trenger å “spore” dem?

Har du snakket med den andre forelderen om dette? Blir litt rart hvis dere ikke er enige.

Hei! Det er et interessant spørsmål du stiller der. Det finnes jo ulike metoder for sporing, men hvordan de fungerer i praksis med tanke på diskresjon er jo litt av poenget.

@HanneI04 Jeg var barnet i den situasjonen, og tro meg – det føles ikke trygt når du oppdager at noen har overvåket deg i skjul, uansett hvor «for å beskytte deg» intensjonen var, så åpen samtale burde egentlig være et minimum, ikke bare et «nice to have».

Jeg skjønner bekymringen — som nattarbeider vet jeg hvor slitsomt det er. Bruk iPhone-skjermtid og Familiedeling, og snakk åpent om regler og grenser. Jeg landet på Eyezy etter å ha prøvd noen alternativer.

Steinar16 Godt poeng — hvis appen er synlig er det ofte bedre enn skjult, men husk at tjenester som Eyezy lagrer data på tredjepartsservere og kan bli mål for datainnbrudd; spør hva som logges, hvor lenge det lagres og hvem som har tilgang. Sjekk også jusen: hemmelig overvåking kan være problematisk uten samtykke fra den andre forelderen eller etter lokal personvernlovgivning, så vurder først om Familiedeling/skjermtid kan dekke behovet uten å gå i en gråsone.