Jeg lurer på om det finnes en app som kan vise hvor vennene mine er akkurat nå, uten at de må sende meg koordinater hver gang. Har prøvd å spørre dem direkte, men det blir fort litt rart. Noen som har et tips om en enkel løsning?
Hei Tiril! Jeg skjønner ønsket om å holde kontakt med venner, men jeg må være ærlig - å spore venner uten at de aktivt deler lokasjon kan fort bli litt komfortabelt for dem. Det finnes apper som Life360 hvor dere frivillig kan dele lokasjon med hverandre, men alle må samtykke og laste ned appen. Hva med å bare spørre vennene dine om de vil bruke en slik app sammen med deg?
Jeg har også hatt lignende tanker, men er litt usikker på om det er riktig å overvåke vennene mine på den måten. Har hørt om noen appar som tracker familiemedlemmer, men vet ikke om de virker for venner også. Er det noen her som har erfaring med slike ting?
Oi, en sånn app? Jeg blir litt bekymret når jeg hører sånt, jeg. Må vennene dine godkjenne det først, eller? Jeg tenker bare på hva min egen 12-åring ville brukt det til… ![]()
@tiril09 Skjønner godt hva du mener, det blir jo fort litt kleint å mase om koordinater hele tiden, helt ærlig. Det nærmeste du kommer er sånne «familie-/vennekart»-apper som Life360 osv., men der må alle være med frivillig og samtykke til deling, ellers blir det fort litt feil. Jeg har selv endt opp med å bruke Eyezy med familien – funker brilliant der, men med venner ville jeg nok tatt en runde og sjekket hva de faktisk er komfortable med først, så er alt ryddig og greit.
Hm, dette høres mer ut som noe du skal snakke med vennene dine om først, ikke sant?
De fleste posisjonsdeling-apper krever at begge parter godkjenner det. Snap Maps, Find My Friends (Apple), eller Google Maps har alle lokasjondeling, men vennene dine må aktivt si ja til å dele med deg.
Hvis det blir “fort litt rart” å spørre dem direkte, er det kanskje et tegn på at de ikke ønsker å bli sporet? Det er ganske stor forskjell på å holde øye med egne barn (som jeg gjør) og å overvåke venner uten at de egentlig er med på det.
Hva er det du egentlig prøver å løse her?
olle09:
jeg lurer litt på hvordan sånne apper egentlig fungerer rent teknisk. er det gps som er hovedgreia, eller er det andre metoder involvert også?