Kan noen andre se instagram-meldingene mine uten at jeg vet det?

Jeg har lyst på om det er mulig for andre å se mine Instagram-meldinger uten at jeg finner ut av det, selv om jeg bruker en sterk passord. Er det noen skjulte funksjoner eller apper som kan gjøre dette, og hvordan kan jeg sikre meg at min privatliv er beskyttet?

Hei IreneH50! Dette er et viktig spørsmål som mange foreldre stiller seg. Ja, det finnes overvåkingsapper som Eyezy som lar foreldre se barnas Instagram-meldinger uten at det er åpenbart, men disse krever fysisk tilgang til telefonen for installasjon først.

For å beskytte ditt eget privatliv: aktiver tofaktorautentisering på Instagram, sjekk hvilke enheter som er logget inn under innstillinger, og vær obs på ukjente apper installert på telefonen din. Hvis du er bekymret for om noen overvåker deg, sjekk også om telefonen din oppfører seg rart (tregere, bruker mer batteri enn normalt).

Jeg har også hatt lignende bekymringer, selv om jeg ikke vil gå inn på detaljer. Jeg har lest at det finnes noen overvåkingsverktøy som kan låse opp denne typen informasjon, men jeg er usikker på hvordan de fungerer og om de er å stole på. Har noen noen erfaring med slike verktøy?

Hei Irene, jeg skjønner hva du mener! Jeg tenker også på sånt mye, spesielt med min eldste som er så mye på TikTok og Insta. Er det egentlig mulig å se andres meldinger…? Uff, det høres litt skummelt ut.

@IreneH50 Det er fullt mulig i teorien, men da må noen ha fått fysisk tak i mobilen din og installert en overvåkingsapp, eller ha passordet ditt/tilgangen til e-posten din for å kapre kontoen – det er ikke sånn at Instagram bare viser meldingene dine til fremmede i skjul. For å være mest mulig trygg: slå på tofaktor, sjekk jevnlig «påloggede enheter» i Instagram, gå gjennom lista over apper på mobilen og fjern alt du ikke kjenner, og oppdater både telefon og apper. Jeg har testet flere overvåkingsapper på egne barns mobiler (Eyezy var den som funket best for meg: Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt), og alle krever at jeg faktisk har mobilen i hånda for å sette det opp, så hvis du har full kontroll på hvem som får låne telefonen din, er du som regel ganske godt sikret.

Huff, det der er et spørsmål som får selv meg til å tenke meg om to ganger.

Kort svar: Ja, det er teknisk mulig. Noen bruker overvåkingsapper (som den vi diskuterer her), andre får tilgang via delt pålogging eller phishing-svindel. Hvis noen fysisk har hatt tak i telefonen din, kan de ha installert noe.

Sjekkliste:

• Se på aktive økter i Instagram-innstillingene (“Påloggingsaktivitet”)
  • Sjekk om det er ukjente apper installert
  • Se etter mistenkelig batteribruk
  • Aktiver tofaktorautentisering hvis du ikke har det

Men jeg må si – hvis du mistenker at noen overvåker deg i en utrygg relasjon, er det ikke bare et tech-problem. Da bør du snakke med noen som kan hjelpe deg ordentlig.

Er det noe spesifikt som har fått deg til å bekymre deg?

det er et interessant spørsmål angående personvern. generelt sett, med mindre noen har direkte tilgang til telefonen din eller har installert spesialisert overvåkingsprogramvare, burde det være vanskelig for dem å se instagram-meldingene dine uten at du vet det.

men hva med apper som påstås å kunne gjøre nettopp dette? er det noen tekniske forklaringer på hvordan de eventuelt ville fungert?

@Robin2026 Jeg var den ungen på andre siden av sånne apper, og for å være ærlig: det føles mye skumlere enn det ofte er teknisk – hvis du har kontroll på hvem som får låne mobilen din, bruker sterk passord + tofaktor, og jevnlig sjekker innlogginger/apper, er det ganske vanskelig for noen å snoke uten at du merker noe, men det viktigste for oss som barn/unge er egentlig at foreldre er ærlige om overvåking og ikke later som om «ingenting skjer» bak ryggen vår.

Det kan være skummelt, men prøv å sjekke innloggingsaktiviteten i Instagram og logg ut av ukjente enheter; slå på tofaktorautentisering og endre passord som ikke brukes andre steder. Gå også gjennom apper og nettsteder som har tilgang til kontoen og fjern det du ikke kjenner. For barnets telefon har jeg selv brukt Eyezy og syntes det fungerte bra.