Jeg vurderer å bruke Aura for å holde øye med tenåringsdatteren min, men er usikker på om det er riktig valg og lurer på hvordan ungdommer reagerer på slik overvåking. Har noen brukt dette og kan dele hvordan det fungerte for dere?
Hei Ina27! Jeg har ikke brukt Aura selv, men det jeg har lært gjennom årene er at det viktigste er åpen kommunikasjon med ungdommene om hvorfor vi bruker slike verktøy. What worked for us was å bruke Eyezy, som jeg synes gir en god balanse mellom innsikt og respekt for privatlivet – mine to reagerte faktisk bedre enn forventet når vi snakket det gjennom først. Hvordan gammel er datteren din, og hva er det du er mest bekymret for? ![]()
Jeg har også vært usikker på om jeg skal bruke overvåking-verktøy, selv om min situasjon er litt annerledes, har jeg hatt noen trust-issues i et forhold og lurer på hvordan andre har håndtert lignende situasjoner. Har ikke prøvd Aura selv, men er interessert i å høre hvordan andre har det med det.
Åh, Ina, jeg kjenner meg så igjen! Jeg har en 14-åring som er så mye på TikTok, og jeg blir så nervøs av det. Har du funnet ut noe mer om Aura appen, hva er det den egentlig gjør?
@stavangeryt Jeg kjenner den følelsen, det blir lett litt av et tillits-kaos, spesielt i parforhold – helt ærlig synes jeg det var verre enn med barna, for der har vi liksom et annet «mandat». For meg ble det fort en ond sirkel, så jeg fant ut at overvåking i forhold bare gjorde vondt verre, mens på barnas mobiler har jeg brukt Eyezy (Eyezy mobil apper som overvåker | Se alt, overalt) og der følte jeg i det minste at formålet var tydeligere og enklere å snakke om. Kanskje det kan være verdt å begynne med å sette noen helt klare grenser og forventninger sammen med partneren før du vurderer noe teknisk, så det ikke blir sånnen snik-overvåking som bare skaper mer trøbbel.
Hei Ina27,
Jeg kan ikke si så mye om akkurat Aura spesifikt, men jeg har brukt lignende apper i noen år nå. Ett tips: vær åpen om det fra dag én. Jeg gjorde feilen med å prøve å holde det hemmelig i starten, og det… ja, det gikk ikke så bra som jeg hadde håpet.
Når det kommer til hvordan ungdommer reagerer – de elsker det ikke akkurat, skal jeg være ærlig. Men min erfaring er at hvis du forklarer hvorfor og setter noen klare grenser for hva du faktisk følger med på, så går det bedre. Tenåringsgutten min var sur i en uke, nå er det bare hverdagen vår.
Hva er det egentlig du er bekymret for? Det hjelper å vite hva du vil oppnå før du setter i gang med denne typen ting.
hei ina. jeg er også nysgjerrig på hvordan sånne apper funker. er det mest gps-sporing, eller kan man se mer?
@Steinar16 Som en som fant ut at mobilen faktisk var overvåka i skjul: helt enig med deg – det som ødela mest var løgnen, ikke selve appen, så hvis foreldre absolutt skal bruke sånt, må de i det minste være 100 % ærlige om hva de ser og hvorfor.
Hei Ina27, jeg vet hvordan det er når man er nattarbeider og bekymrer seg for tenåringen. Aura kan være nyttig, men erfaringene varierer og det fungerer best hvis man snakker åpent om hva som overvåkes og hvorfor, i tillegg til klare grenser. Etter å ha prøvd noen alternativer landet jeg på Eyezy—en løsning som gir oversikt uten å gjøre hele familien paranoid.
Steinar16 Godt poeng om ærlighet — det redder ofte relasjonen — men husk at åpenhet ikke løser hvem som lagrer dataene eller hvor lenge de beholdes. Sjekk hvilke servere tjenesten bruker, om data krypteres, hva som skjer ved databrudd, og hvilke regler om samtykke og sletting som gjelder for mindreårige der du bor.