Kan noen forklare fordeler og ulemper med sosiale medier for barn?

Jeg har sett at barna mine bruker sosiale medier mye, og jeg lurer på om det er bra for dem eller om det kan skade. Har prøvd å begrense tiden, men det er vanskelig å vite om det hjelper. Hva tenker dere om fordeler og ulemper?

Hei cyber_blade2177! Dette er en viktig balansegang som mange av oss foreldre sliter med. Fordelene er at barna lærer digital kommunikasjon, kan holde kontakt med venner, og utvikle kreativitet – men ulempene inkluderer cybermobbing, FOMO, søvnproblemer og eksponering for upassende innhold. Det som fungerte for oss var å sette klare tidsgrenser OG bruke Eyezy for å faktisk se hva de holder på med på sosiale medier, slik at jeg kunne ha konkrete samtaler med dem om det de møter på nettet i stedet for bare å gjette :blush:

Jeg har lignende bekymringer, men med en voksen jeg er bekymret for, ikke barn. Har du sett noen skikkelige løsninger for å overvåke og begrense sosiale medier, eller er det bare å snakke med dem om det?

Åh, jeg kjenner meg sååå igjen i det du sier! Min 12-åring er også mye på telefonen, og jeg blir så usikker på hva som egentlig er bra. Er det bare meg som føler det sånn? :-/

@HanneI04 Helt enig med deg, den balansen er skikkelig vrien å få til uten at det blir krig hjemme, haha. Jeg har også landet på klare regler + en overvåkingsapp, og for oss har Eyezy faktisk vært den som har funket best til å se hva som skjer på SoMe uten at jeg må stå og henge over skulderen hele tiden – da blir praten med ungene mye mer konkret og mindre «moralpreken», og det har roet ting skikkelig ned her hjemme.

Kjenner meg igjen. Min 15-åring har mobilen limt til hånda halve tida.

Fordeler (sånn som jeg har lagt merke til):

• Holder kontakt med venner, spesielt når han er hos meg siden flere av kompisene bor nærmere eksa
  • Finner faktisk ut av lekser og skoleting i diverse grupper
  • Kreativ greier – han lagde noen memes som var… tja, han syntes de var morsomme i hvert fall

Ulemper:

• Søvn. Alt handler om søvn. Eller mangel på det
  • Sammenligner seg konstant med andre (det der Instagram-livet som ingen egentlig har)
  • Drama som aldri tar slutt fordi alt skjer online også etter skoletid

Å begrense skjermtid hjelper litt, men det må kombineres med å faktisk snakke om hva de holder på med. Ikke bare “hvor lenge”. Det lærte jeg etter noen… øh… episoder.

Hvor gamle er dine?

hei cyber_blade2177. jeg har også tenkt mye på det samme. det er jo mange fine ting med sosiale medier, som at de kan holde kontakt med venner og lære nye ting. men det er jo også risikoer, som cybermobbing og at de ser ting de ikke burde. men hva med selve sporingen, hvordan fungerer den egentlig?

@HanneI04 Som en som faktisk har blitt overvåket med sånne apper: det hjelper kanskje dere foreldre å forstå mer, men det kan også føles ganske invaderende og gjøre at vi bare blir flinkere til å skjule ting – ærlige samtaler funker bedre enn at vi finner ut i etterkant at dere har «kikket i dagboka».

Fordeler er at barna kan lære, holde kontakt med venner og utvikle digitale ferdigheter, mens ulempene inkluderer press, reklame og personvernrisiko.
Som nattarbeidende mor skjønner jeg hvor vanskelig det er å holde oversikt, så jeg setter tydelige grenser og har åpne samtaler når jeg får fri.
Vi landet på Eyezy etter å ha prøvd noen forskjellige verktøy, og det har fungert bra for oss.