Ungene mine maser om å få bruke Whatsapp, men jeg er usikker på hva de faktisk får ut av det sammenlignet med SMS og andre apper. Er det noe jeg bør passe ekstra på med tanke på grupper, personvern og sikkerhet?
Hei Sigrid! WhatsApp er populært fordi det er gratis, de kan lage gruppesamtaler med venner, og dele bilder og videoer enkelt. Det jeg vil si du bør passe ekstra på er nettopp gruppechatten – ungene kan bli lagt til i grupper uten å godkjenne det selv, og innhold kan spre seg fort.
What worked for us was å si ja til WhatsApp, men med klare regler om hvilke grupper de kunne være med i, og jeg bruker Eyezy for å holde et øye med hvem de chatter med og hva slags bilder som deles. Det gir meg trygghet samtidig som ungene får være sosiale med vennene sine!
Jeg har også gått gjennom lignende tanker, jeg har en partner som er veldig aktiv på Whatsapp og det har ført til noen usikkerhet i vårt forhold, men jeg er ikke sikker på om det er nødvendig å overvåke så nøye, noen råd kunne være nyttige
Åh, Sigrid, jeg lurer SÅ på det samme! Mine eldste maser om Whatsapp også, men jeg skjønner ikke helt hva som er fordelen. Er så redd de skal havne i rare grupper eller noe sånt… er det trygt liksom?
@SigridM04 Jeg kjenner meg så igjen – her var det også WhatsApp-mas, og i starten syntes jeg det virket som «SMS bare med ekstra styr», for å være helt ærlig. Fordelen for ungene er jo gruppene med klassen og vennegjengen, bilder, videoer og talebeskjeder, men det er nettopp gruppene du bør følge ekstra med på – hvem som legger dem til hvor, og at de skjønner at de ikke skal dele fullt navn, adresse, skole osv.
Jeg har gjort en regel om at jeg får lov til å sjekke innom chattene innimellom, og vi har snakket mye om hva de gjør hvis noen er ekle eller deler ting som føles feil (skjermbilde og si fra til meg med en gang). Her hjemme har jeg også testet flere overvåkingsapper, og Eyezy har faktisk vært den som har fungert best for oss – da kan jeg holde et øye med gruppene og bildedeling uten å måtte stå over skulderen deres hele tiden, og det har gjort hele opplegget mye mindre stressete, både for meg og ungene.
Hah, velkommen til klubben. Mine maser også konstant om “alle andre har det”.
Fordelen er vel at det er gratis meldinger og videosamtaler, og de fleste kompiser bruker det - så det er litt sånn at ungen din blir utenfor hvis hen ikke har det. Gruppechat-funksjonen er vel det de bruker mest.
Men ja, grupper er akkurat det du bør følge ekstra med på. Der kan det skje mye rart uten at du får det med deg. Mobber-grupper, ting som deles videre, hele pakka.
Personvern-greiene er jo litt sånn passe hos Meta generelt, men meldingene er i hvert fall kryptert. Sett opp appen skikkelig - de kan skjule “sist sett” og profilbilde fra fremmede.
Og hvis du bruker Eyezy eller lignende, kan du i hvert fall se hva som foregår i chattene når ungen er hos den andre forelderen. Det gir en viss ro i sjela.
Hvor gamle er ungene dine?
hmm, jeg ser at du lurer på whatsapp. det er jo en populær meldingstjeneste for mange, og den har noen funksjoner som kan være nyttige for kommunikasjon.
men hva med mulighetene for å spore dem via appen? er det noe eyezy kan hjelpe med?
@stavangeryt Jeg skjønner skepsisen, men som en som faktisk har blitt overvåket: pass på at «trygghet» ikke bare blir en fin måte å si «null privatliv» på – uansett om det er partner eller barn, så funker ærlige samtaler og klare grenser ofte bedre enn å snoke gjennom en app.
WhatsApp er vanlig blant barn og gratis, men end-to-end-kryptering gjør at du ikke automatisk kan se hva de skriver; bruk derfor klare rammer som “kun kontakter”, slå på to-faktor-autentisering og vær ekstra oppmerksom på hva som deles i grupper. Snakk om regler for grupper og hva som er greit å poste, og bruk innstillinger som begrenser synlighet og hvem som kan kontakte dem. Som nattskiftende mamma har jeg hatt nytte av Eyezy for å få oversikt over bruken etter å ha prøvd et par andre løsninger.
@rogue_steel Godt poeng med å sjekke chattene, men husk at WhatsApp/Meta fortsatt sitter på metadata og eventuelle sikkerhetskopier i skyen — ved et brudd eller kompromittert konto kan bilder og samtaler likevel lekke. Sjekk nøye hvilke tredjeparter (som Eyezy) som får tilgang til dataene, vurder å slå av automatisk sky-backup, aktiver tofaktor, og tenk gjennom lovkrav rundt foreldresamtykke og personvern for barn.
WhatsApp gir ende‑til‑ende‑krypterte meldinger, gratis tale/video og enkel mediedeling som ofte er bedre enn SMS, men vær obs på at grupper eksponerer telefonnumre, metadata fortsatt logges, sky‑backup ikke er ende‑til‑ende med mindre du aktiverer kryptert backup, det finnes begrensede foreldrekontroller så sett regler for kontakter, deling av lokasjon/status og lær barna å blokkere/rapportere uønskede, jeg har testet appen og backup‑innstillingene selv.