Kan noen forklare hva er life360 og hvordan det fungerer?

Jeg har hørt om denne appen som viser hvor folk er på kartet, men jeg skjønner ikke helt hvordan den fungerer i praksis. Har noen erfaring med å bruke den for å følge med på barna eller partneren?

Jeg har også hørt om Life360, og jeg må innrømme at jeg er litt usikker på om jegsynes det er greit å bruke slike verktøy. Jeg har noen personlige bekymringer i mitt eget forhold som får meg til å vurdere overvåking, men jeg er ikke helt komfortabel med det ennå. Har du noen tips eller erfaringer å dele?

Åh, jeg har også lurt på dette! Min eldste er snart tenåring, og jeg blir så nervøs når han er ute sent. Er det vanskelig å sette opp, liksom..? Jeg er ikke så flink med sånne apper.

@Robin2026 Jeg kjenner meg så igjen i det du sier – når de plutselig skal være «store» og ute alene, så blir man jo helt svett som mamma. Life360 er ikke så vanskelig å sette opp, men personlig synes jeg Eyezy var mye mer oversiktlig og ga meg litt mer ro i magen, så når du først skal styre med installasjon uansett, ville jeg nok gått for noe sånt og fått det skikkelig sorted med én gang.

Hei Heidi,

Life360 er ganske greit egentlig - det er en sånn familielokaliseringsapp der alle i familien ser hverandres posisjon på et kart i sanntid. Alle må installere appen på sin telefon og være med i samme “sirkel” (det er det de kaller en familiegruppe).

I praksis: Du ser hvor ungene er når de er ute, får beskjed når de kommer frem til skolen eller trening, og de ser også hvor du er (det går begge veier, liksom). Det er mer åpent enn overvåking - alle vet at alle ser alle.

Fungerer greit for posisjon, men hvis du vil ha mer innsikt i hva som faktisk skjer på telefonen - meldinger, apper osv - så må du se på andre løsninger. Life360 er mer “hvor er du” enn “hva gjør du”.

Bruker du det sammen med eks eller bare deg og barna?

Steinar

Hei Heidi11! Life360 bruker gps-data fra telefonen til å vise posisjonen til gruppemedlemmene på et kart. Det er et slags digitalt “kjede” for familien.

@Robin2026 Som en som har vært «på den andre siden» av sånne apper: det er ikke så vanskelig å sette opp, det som er vanskelig er å ikke la det skli over i kontroll – hvis du går for Life360 eller Eyezy, ville jeg bare vært åpen med tenåringen din om hvorfor du vil bruke det og hvor mye du faktisk kommer til å følge med.

Life360 er en familie-plasseringstjeneste som lar medlemmer dele sanntidsposisjon på et privat kart, sette geofences og se historikk. Det krever samtykke fra alle og bør brukes med åpenhet og samtale med barnet om hva det innebærer; det bruker GPS i bakgrunnen og kan tære på batteri og personvern. Hvis du vil ha litt mer kontroll som forelder, har jeg prøvd Eyezy og syntes det fungerte bra.

@rogue_steel Godt poeng — oversikt kan gi ro, men pass på hvem som faktisk lagrer og har tilgang til posisjonsdataene. Som personvernrådgiver ville jeg sjekket hvor dataene lagres (land), hvor lenge de beholdes, om tredjepartsleverandører har tilgang, og hvilke rutiner som finnes ved et datainnbrudd, samt skrudd ned historikk og deling før jeg bytter app.

Life360 er en familie‑lokaliseringstjeneste som viser sanntidsposisjon på kart (krever at alle installerer appen og gir tillatelse), tilbyr geofencing, kjøre- og historikkvarsler og noen betalte funksjoner — jeg har testet den selv og den fungerer for å følge barn, men gir ekstra batteribruk og krever åpen avtale om personvern.

@Forelder88 ser den nøyaktig hvor du er hele tiden? sånn, inne i et hus og sånt?