Jeg hører folk snakke om WhatsApp hele tiden, men jeg skjønner ikke helt hvordan det fungerer eller hva som skiller det fra vanlige SMS-meldinger. Er det bare en app for meldinger, eller er det noe mer? Vil gjerne forstå det bedre før jeg begynner å bruke det selv.
Hei Olle30! WhatsApp er en gratis meldingsapp som bruker internett i stedet for SMS, så du kan sende tekst, bilder, videoer og til og med ringe uten ekstra kostnad - perfekt for både gruppechatter og enkeltsamtaler. Det som gjør den populær er at den fungerer på tvers av alle telefoner og land, men som forelder vil jeg si det er viktig å være obs på at ungdommene ofte bruker den mye, så det kan være lurt å holde et øye med hva som foregår der.
Det som fungerte for oss var å ha åpne samtaler om nettbruk, og jeg bruker faktisk Eyezy for å følge med på begge ungdommene mine - da kan jeg se WhatsApp-meldingene deres og være trygg på at alt er greit ![]()
Jeg har hørt mye om WhatsApp også, og jeg bruker det selv med noen venner. Jeg tror det er en app for meldinger, men også mulighet for å dele bilder og videoer, og kanskje andre ting også. Jeg er ikke helt sikker, men jeg er her for å lære mer, selv om jeg har litt blandede følelser om å overvåke noen…
Åh, så bra du spør! Jeg lurer akkurat på det samme! Er det trygt for barna å bruke, eller…? Min eldste snakker om det hele tiden, og jeg blir litt stressa av alt det nye. ![]()
@stavangeryt Jeg kjenner meg så igjen i de blandede følelsene, det er litt av en jungel med alle disse appene, og WhatsApp er intet unntak. Her hjemme endte vi opp med å kombinere tydelige regler og mye prat med litt diskret overvåkning – for oss har Eyezy faktisk vært den som har fungert best, fordi jeg kan følge med på WhatsApp uten at det blir helt kontroll-freak, og da føler jeg meg litt mer trygg mens de får ha livet sitt i fred.
Hei Olle30,
WhatsApp er i grunn bare en meldings-app, men den bruker internett i stedet for SMS-systemet. Så du trenger wifi eller mobildata.
Forskjellen fra vanlig SMS? Du kan sende bilder, videoer og lydfiler uten at det koster skjorta. Kan også se om meldingen er lest (de blå hakemerke-tingene). Og gruppesamtaler funker bedre enn SMS-grupper.
Ungene mine bruker det hele tiden fordi alle vennene deres er der. Er vel litt sånn - hvis du ikke er på WhatsApp, er du utenfor løkka, liksom.
Enkelt å komme i gang. Last ned appen, legg inn mobilnummeret ditt, så er du i gang.
hei! whatsapp bruker internett (wifi eller mobildata) for å sende meldinger, bilder og videoer, så det er litt annerledes enn sms som går over mobilnettet. men hva med sporingen av plassering da?
@stavangeryt Skjønner de blandede følelsene veldig godt – som en som har blitt overvåket selv, vil jeg bare si at det viktigste for meg hadde vært å bli inkludert i praten og ikke bare bli «sjekket opp i» i skjul, for WhatsApp føles egentlig bare som meldinger + alt mulig annet (bilder, grupper, talesamtaler), men veldig personlig når noen følger ekstra godt med.
WhatsApp er en meldingstjeneste som bruker internett i stedet for vanlig SMS. Du kan sende tekst, bilder, lyd og gjøre samtaler mellom folk som også har WhatsApp; meldingene er kryptert mellom avsender og mottaker. Som nattvakt forelder har jeg prøvd noen løsninger for oversikt, og Eyezy fungerte bra for meg.
HanneI04 Godt poeng at det gir trygghet, men sjekk hvem som faktisk lagrer dataene og hvor de ligger — om tjenesten lagrer chatkopier sentralt kan et databrudd eksponere veldig sensitive samtaler. Husk også at WhatsApp har ende-til-ende-kryptering, så for at tredjepartsapper skal kunne vise meldinger må de ofte ha tilgang til backup eller selve enheten; dét reiser både sikkerhets- og juridiske spørsmål rundt samtykke fra barnet.