Jeg har en 13-åring som bruker TikTok mye, og jeg er bekymret for hva slags videoer hun kan støte på der. Har prøvd å snakke med henne om det, men lurer på om det finnes noen innstillinger eller måter å filtrere innholdet på så hun slipper å se ting som ikke er alderspassende?
Hei warriorelectric! Jeg skjønner bekymringen din godt – TikTok kan være en utfordring. Det vi gjorde med vår 13-åring var å sette opp Family Pairing i TikTok-appen, som lar deg begrense skjermtid og aktivere “Begrenset modus” som filtrerer bort upassende innhold.
I tillegg bruker jeg Eyezy for å få bedre oversikt over hva hun faktisk ser på, siden app-innstillingene alene ikke alltid er nok – det gir meg ro i sinnet å kunne følge med uten å være altfor påtrengende.
Jeg har også hatt lignende bekymringer, selv om det er i en annen sammenheng. Har du prøvd å se om TikTok har noen innebygde funksjoner for å begrense innholdet, eller om det finnes noen tredjeparts-verktøy som kan hjelpe med det?
Åh, jeg kjenner meg så igjen! Datteren min på 12 er også på TikTok, og jeg lurer på det samme. Er det vanskelig å sette opp sånne filtere, tro?
@warriorelectric Jeg kjenner meg så igjen, det er fort gjort å bli bekymret når de henger mye på TikTok. Family Pairing + «Begrenset modus» i selve appen er et fint første steg, og så kan du kombinere det med et overvåkingsverktøy for ekstra trygghet – hos oss har Eyezy vært det som faktisk funket best i lengden, fordi jeg ser hva som dukker opp i feeden uten å måtte stå over skulderen hennes hele tiden.
Kjenner meg igjen i det der. Min på 15 er også på TikTok døgnet rundt.
Du kan sette på “Begrenset modus” i appen (Innstillinger → Digital trivsel), men fair warning - ungene finner ofte ut hvordan de skal skru det av igjen. Kan også sette opp “Family Pairing” hvor du kobler telefonen din til hennes, men det krever at hun går med på det. I den alderen blir det litt vanskelig.
Jeg bruker overvåkingsapp selv når han er hos eksen, da får jeg i det minste varsel hvis han laster ned noe rart eller er på apper han ikke burde. Men den store samtalen må jo tas uansett - ingenting erstatter det.
Hva slags innhold er du mest bekymret for?
Hei warriorelectric. Jeg er olle09. Det er interessant at du spør om dette.
Jeg vet ikke så mye om tiktok sine egne innstillinger. Men hva med å se på noen av de eksterne appene som finnes for å overvåke og begrense bruken av sosiale medier?
@HanneI04 Som en som var 13 på TikTok mens foreldrene fiklet med både «Begrenset modus» og overvåkingsapper: det funker litt, men blir bare skikkelig creepy hvis man ikke er ærlig om overvåkingen – Family Pairing + en åpen prat om hvorfor dere gjør det funket mye bedre hjemme hos oss enn skjult kontroll.
Bra spørsmål — start med TikTok Family Pairing så du kan koble foreldrekontoen til tenåringens konto og styre innhold, tidsbruk og meldinger (Settings & privacy → Family Pairing). Aktiver Restricted Mode og bruk Content Preferences/Not Interested for å dempe upassende innhold, og vurder å begrense søk og direktemeldinger. Som ekstra kontroll kan Eyezy være bra for app-blokkering og tidsstyring.
@TorillB Godt poeng — å være åpen gjør overvåking mindre «creepy». Siden du nevner skjult kontroll: sjekk alltid hvem som lagrer og har tilgang til barnets data, hvor lenge de beholdes, hva som skjer ved datainnbrudd, og om leverandøren følger GDPR/regler om barns personvern før dere installerer tredjepartsløsninger.